Základní informace a postupy pro žadatele 2021+

Integrované územní investice (ITI) jsou již osvědčeným územním nástrojem z dílny Evropské komise, který slouží k řešení vybraných metropolitních problémů vyžadujících integrovaný přístup. Tím se rozumí jak koncentrace aktivit, tak koncentrace zdrojů při shodě partnerů v území, aby byl výsledný efekt podpořených intervencí co největší. 

Následující informace rozpracovávají implementační část Integrované strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti 21+ (ISR BMO 21+): 

Mechanismus podávání žádostí do integrovaných výzev je komplexnější než u individuálních výzev. Náležitosti projektové fiše, která se bude vyplňovat v rámci výzvy nositele ISR BMO prostřednictvím webové aplikace, jsou uvedeny zde. Projektová fiše bude hodnocena základě hodnoticích kritérií, které si můžete přečíst zde.

Stejně jako v předchozím programovém období jsou vyhlašovány tzv. výzvy nositele. Výzvám nositele musí vždy předcházet vyhlášená výzva daného řídicího orgánu určená pro ITI. Schválený harmonogram výzev nositele naleznete zde. Výzvy nositele jsou vyhlašovány prostřednictvím webových stránek nositele a jsou určeny pouze pro ty projekty, jež jsou součástí seznamu strategických projektů, tzv. programových rámců, které tvoří přílohu strategie. Nositel projektu svůj projekt do výzvy přihlásí vyplněním a odesláním projektové fiše. Zástupci žadatele následně projekt představí na pracovní skupině Řídicího výboru BMO (ŘV BMO), finálně je výběr potvrzen na ŘV BMO a projekt získává kladné stanovisko o souladu svého záměru se strategií. Toto stanovisko je povinnou přílohou všech projektů předkládaných do integrovaných výzev. Výzva nositele ITI zpravidla obsahuje datum platnosti souladného stanoviska, aby bylo zajištěno včasné předložení plné projektové žádosti do integrované výzvy řídicího orgánu v rámci ISKP 21+. 

Aktualizované postupy nositele ITI BMO pro vydání stanoviska o souladu se strategií (relevantní pro IROP) 

Následující postupy reagují na vydání Metodického stanoviska MMR k MP INRAP č. 3, které nově explicitně zavádí povinnost dodržovat soulad mezi informacemi o projektech uvedených v programovém rámci strategie a vprojektové fiši. Metodické stanovisko nabylo účinnosti dnem 26. 2. 2024. Níže popsané postupy nositele uvedené metodické stanovisko zpřesňují a přizpůsobují praxi implementace strategie v území BMO. 

Aby bylo možné vydat stanovisko ŘV BMO o souladu projektového záměru se strategií, je nutné, aby informace uvedené v projektovém záměru, který se přihlásil do výzvy nositele (projektová fiše), odpovídaly tomu, co je uvedeno na seznamu strategických projektů daného programového rámce. Pokud se v procesu přípravy projektu informace změní, tyto změny mohou mít následně vliv na to, kdy (případně zda vůbec) bude vydáno souladné stanovisko ŘV BMO. 

IROP změny posuzuje v těchto oblastech: název projektu, žadatel, popis hlavních aktivit projektu, požadovaná dotace EU.  

Změny v projektech před přihlášením do výzvy nositele ITI 

  • Název projektu – projekt musí mít shodný název, resp. název, ze kterého je možné identifikovat, že se jedná o shodu s projektem uvedeným na seznamu projektů daného programového rámce. Název musí mít shodnou podstatnou část, může být doplněn, upřesněn nebo zkrácen. 
  • Žadatel – musí být shodný s žadatelem uvedeným u daného projektu na seznamu projektů daného programového rámce. Výjimkou jsou případy, kdy místo zřízené organizace podá žádost o podporu zřizovatel (např. u základních či mateřských škol), nebo opačně (místo zřizovatele organizace zřízená), případně dopravce vysoutěžený krajem/městem pro realizaci závazku veřejné služby, ale další informace, tj. název opatření a zaměření žádosti o podporu a projektu v Seznamu, jsou shodné. 
  • Popis hlavních aktivit projektu – informace o cíli, zaměření a aktivitách projektu jsou podstatnou částí shodné s informacemi v programovém rámci.  
  • Požadovaná dotace EU – může být nižší, než je uvedeno na seznamu strategických projektů, nebo nesmí překročit 10% navýšení dotace EU.  

Změny v těchto parametrech lze následně rozdělit na podstatné a nepodstatné odchylky. 

Nepodstatné odchylky – bez aktualizace programového rámce 

  • Popis hlavních aktivit projektu 
    • zpřesnění obecného popisu projektu uvedeného na seznamu strategických projektů;
    • rozšíření aktivit, které nezakládají změnu požadované dotace EU nad rámec povolené tolerance;
    • částečné změny aktivit, jež nemají významný dopad na cíle a směřování projektu. 
  • Požadovaná dotace EU
    • navýšení dotace EU o max 10 %;
    • snížení dotace EU. 

V případě nepodstatných odchylek ŘV BMO vydá stanovisko o souladu s ISR BMO 21+ danému projektu. 

Podstatné odchylky – administrativní aktualizace programového rámce 

  • Popis hlavních aktivit projektu 
    • změny aktivit a směřování projektu, jež nemají významný dopad na cíle projektu. 
  • Požadovaná dotace EU
    • navýšení dotace EU o více než 10 %. 

Pokud u projektu dojde ke změnám aktivit a směřování projektu, jež nemají významný dopad na cíle projektu a (nebo) k navýšení dotace EU o více jak 10 %, jsou tyto informace předmětem administrativní aktualizace seznamu strategických projektů programových rámců. Stanovisko ŘV BMO o souladu s ISR BMO 21+ je těmto projektům vydáno až v momentě, pokud je aktualizovaný seznam strategických projektů schválen řídicím orgánem. Tento proces trvá až tři měsíce. 

Podstatné odchylky – projektová aktualizace programového rámce 

  • Popis hlavních aktivit projektu
    • změna původního záměru – informace o cíli, zaměření a aktivitách projektu nejsou podstatnou částí shodné s informacemi v programovém rámci, došlo tedy k podstatným změnám v popisu aktivit projektu, které mění cíle a směřování projektu. 

Pokud u projektu dojde k podstatné změně původního záměru, stanovisko ŘV BMO o souladu s ISR BMO 21+ není danému projektu vydáno. Takový projekt se musí přihlásit do projektové aktualizace programového rámce. Kontaktujte nositele ITI, kdy a zda vůbec je tato projektová aktualizace v dané aktivitě plánována. 

Projektová aktualizace programových rámců 

V případě, že se Řídicí výbor BMO rozhodne, že je nutné některý z programových rámců aktualizovat, tedy najít v území nové projekty, je realizována projektová aktualizace seznamu strategických projektů programového rámce prostřednictvím tzn. procesu vyzvání. Programové rámce se schvalují za jednotlivé operační programy. Na každou z aktivit má nositel ISR BMO přidělenou finanční alokaci, kterou na daném území pokryje strategickými metropolitními projekty. Nositel ISR BMO musí mít pokryto území ze 100-130 % vyčleněné alokace (dle pravidel ŘO) projekty uvedenými v programových rámcích. Nositel o vyzvání informuje prostřednictvím úřední desky města Brna a prostřednictvím webových stránek Brněnské metropolitní oblasti. Sběr projektů probíhá dle platného MP INRAPu minimálně 10 pracovních dní. Projekty, které se hlásí do vyzvání, musí splňovat kritéria výzev řídicích orgánů a zároveň musí splnit následující kritéria ŘV BMO: 

  • projekt je v souladu s metropolitními tématy a opatřeními strategie,
  • projekt je součástí integrovaného řešení,
  • projekt je v pokročilém stupni připravenost. 

Projekty se do vyzvání přihlašují prostřednictvím aplikace https://databazeprojektu.brno.cz/. Poté budou projektové záměry posouzeny členy PS ŘV BMO a následně potvrzeny na jednání ŘV BMO a Zastupitelstva města Brna. Jakmile je aktualizovaný programový rámec schválen ze strany příslušného ŘO, mohou se projekty hlásit do výzvy nositele.  

Změny v projektech ve fázi realizace (po podání plné projektové žádosti do ISKP 21+)

Ve fázi realizace projektů může rovněž dojít k jejich změnám. Řídicí orgány vyžadují ke změnám projektu stanovisko nositele integrovaného nástroje. Každý řídicí orgán k vyjadřování se ke změnám ze strany nositele integrovaného nástroje přistupuje jinak. Řídicí výbor BMO pak nastavil pravidla, kdy je vyjadřování se ke změnám delegováno na manažera ISR BMO, a kdy je možné změny na nositele vůbec podat – tento systém posuzování a schvalování změn v projektech ITI 2021+ naleznete zde ke stažení. Nositel ISR BMO se ke změnám v projektu vyjadřuje v rámci procesu hodnocení těsně před podpisem právního aktu.

V programovém období 2021 – 2027 je Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti 2021+ naplňována díky velkému množství finančních zdrojů. Mezi ty nejdůležitější však stejně jako v minulém období patří operační programy navázané na finanční zdroje z EU. Níže jsou uvedeny odkazy na nejaktuálnější verze operačních programů a dalších důležitých dokumentů:

Každý projekt z BMO, který není explicitně uvedený v ISR BMO 21+ (označený hvězdičkou), může soutěžit ve výzvách všech výše uvedených operačních programů v rámci individuálních výzev. Může se také pokusit získat dotace v některém z dalších finančních zdrojů, jako je např. Modernizační fond, Národní plán obnovy, dotace v gesci jednotlivých ministerstev na národní úrovni, na úrovni Jihomoravského kraje nebo města Brna.

Kromě prostředků z Evropských fondů existují i unijní programy pod správou Evropské komise. Ta u většiny programů vypisuje výzvy, určuje jejich rozpočet a termíny. Mezi programy patří např. URBACT IV, European Urban Initiative, Horizont Evropa (HE),Program LIFE, aj.

Oddělení ITI a metropolitní spolupráce od začátku roku 2023 systematicky sleduje i tyto zdroje a relevantní výzvy rozesílá do BMO v podobě dotačního občasníku. 

Všechny publikované dotační občasníky naleznete zde:

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru