Brněnská metropolitní oblast je od jara 2020 zapojena jako jeden z aplikačních garantů do projektu TAČR METROSPOL. Jedná se o projekt Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity a nese název Institucionalizace metropolitní spolupráce jako faktor zvýšení motivace obcí ke spolupráci v metropolitních oblastech. Projekt uspěl v soutěži Technologické agentury České republiky v programu na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA. Technologická agentura ČR vybrala k podpoře projekt METROSPOL z 526 podaných návrhů. Výběr projektu potvrzuje jeho aktuálnost, inovativnost a ojedinělost nejen v rámci České republiky. Doba trvání projektu byla cca 2 roky, finální zakončení proběhlo v říjnu 2022.
Řešitelský tým: Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita
Hlavní řešitel: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
Aplikační garant 1: Oddělení řízení ITI a metropolitní spolupráce Magistrátu města Brna
Aplikační garant 2: Odbor regionální politiky Ministerstva pro místní rozvoj ČR
Základní teze
Přestože svou celkovou rozlohou zabírají metropolitní oblasti a aglomerace pouze 26 % území ČR, vytváří se zde více než 70 % z celkového HDP ČR. Tato území jsou charakterizována vysokou mírou urbanizace a koncentrace obyvatel, ekonomických aktivit, vědy a výzkumu a také intenzivními socio-ekonomickými vazbami. Těžiště společenského rozvoje se tak více přesouvá do funkčních (přirozených) území metropolitních oblastí, kde leží rozvojové póly národní ekonomiky.
Česká republika je charakteristická jednou z nejfragmentovanějších struktur územních samospráv v Evropě, která se negativně promítá do kvality veřejných služeb, finančních problémů malých obcí i ekonomického rozvoje lokalit. Výzvy a problémy, které tato situace přináší, lze řešit v rámci spolupráce v metropolitní oblasti jakožto přirozeném funkčním regionu. Metropolitní oblasti ale v systému české veřejné správy zatím neplní významnější roli. V českém prostředí nebyla metropolitní spolupráce doposud nikterak formálně institucionalizována, přestože její důležitost je zdůrazňována v mnoha vyspělých zemích Evropy. Výzkumy zároveň poukazují na potřebu posílit význam metropolitních oblastí a aglomerací v ČR jako klíčových míst pro realizaci vybraných evropských a národních politik, a rovněž na chybějící adekvátní právní rámec pro metropolitní spolupráci a správu. Spolu se sílícím významem metropolitní problematiky tak narůstá potřeba nalezení vhodných struktur spolupráce formálního i neformálního charakteru. Absence institucionalizované metropolitní spolupráce, která by zajišťovala koordinaci aktivit v metropolitním území, je v úzkém kontrastu s vývojem v řadě ostatních zemích EU.
Proč institucionalizovat metropolitní spolupráci?
- Metropolitní oblasti jsou centry socioekonomického rozvoje, rozvojové póly národní a evropské ekonomiky.
- Pro veřejnou správu představují tyto oblasti komplexně fungující regiony, které v systému české veřejné správy zatím nehrají důležitou roli;
- Neexistuje právní rámec pro management rozvoje metropolitních oblastí založený na aktivní participaci a odpovědnosti jednotlivých aktérů – je nutné posílit význam metropolitních oblastí;
- Pro metropolitní témata chybí samostatná, autonomní a nezávislá metropolitní entita;
- V zahraničí jde o běžnou praxi – metropolitní měřítko;
- Zajišťuje koordinaci společného postupu v území;
- V současnosti je v ČR vytvořeno (i zásluhou nástroje ITI) nejvhodnější prostředí pro dlouhodobé prosazení konceptu metropolitních oblastí a jejich institucionalizace v regionální politice;
- S klesajícím podílem evropských dotací může klesat ochota obcí dobrovolně spolupracovat, proto je třeba hledat dlouhodobější modely spolupráce.
Zacílení projektu
Projekt reaguje na stávající legislativní vakuum na metropolitní úrovni v ČR a zaměřuje se na česká specifika metropolitní spolupráce na úrovni přirozených funkčních regionů. Metropolitní plánování je novým prvkem v rámci prostorového plánování – v ČR neexistuje žádný metropolitní orgán či subjekt s právní subjektivitou, který by měl tuto problematiku v gesci.
Cílem projektu bylo analyzovat a vyhodnotit motivace obcí k metropolitní spolupráci a její institucionalizaci. Hlavním výstupem projektu je metodika iniciace institucionalizace metropolitní spolupráce v Brněnské metropolitní oblasti. Závěry projektu pomohou ČR se více přiblížit příkladům dobré praxe metropolitního rozvoje a plánování v Západní Evropě. Projekt podobného rozsahu a zaměření nebyl v rámci středoevropského prostoru doposud realizován.
Projekt je významný z hlediska problematiky metropolitní spolupráce v ČR, jež má důležité výsledky pro ekonomiku a společnost, strategické a územní plánování i rozvoj regionů a měst. Výsledky projektu je možné využít právě v těchto oblastech. Odborníci z Brněnské metropolitní oblasti v rámci projektu sdíleli informace ohledně dosavadních bohatých zkušeností se spoluprací obcí v Brněnské metropolitní oblasti – ta je zároveň zkoumaným územím. Jako aplikační garant projektu má město Brno možnost využít výstupy projektu v praxi a podílet se na spolupráci s odborníky na danou problematiku z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity.
Hlavní výzkumné otázky projektu:
- Jaká je motivace obcí ke spolupráci v rámci metropolitního funkčního území?
- Jaká je přidaná hodnota institucionalizace metropolitní spolupráce v České republice?
- Jak lze metropolitní spolupráci v České republice institucionalizovat?
Dílčí výstupy projektu:
- Dotazníkové šetření mezi starosty Brněnské metropolitní oblasti zabývající se možnostmi dlouhodobé spolupráce v BMO. 90 % starostek a starostů v Brněnské metropolitní oblasti se chce zapojit do metropolitní spolupráce a 94 % obcí chce řešit vybraná témata strategického plánování společně na metropolitní úrovni. Více informací najdete zde.
- Šetření mezi odborníky ohledně identifikace nástrojů prohlubování metropolitní spolupráce a jejich relevance. Jako podstatné byly zmíněné: metropolitní strategický plán, data, analýzy a šetření na metropolitní úrovni, metropolitní územní plán/prostorová vize, metropolitní rozvojový fond, metropolitní instituce/entita, metropolitní svazek obcí, metropolitní ORP, metropolitní územní samospráva.
- Analýza příkladů dobré praxe ze zahraničí. Existují ověřené metodické postupy a rozvojové agentury v zemích Západní Evropy, ale i východní Evropy. Jednalo se o analýzu metropolitních oblastí Barcelona, Lyon, Stuttgart anebo Poznaň. Institucionalizace v jednotlivých metropolitních oblastech se liší účelem vzniku, postavením, kompetencemi, právní formou, financováním apod.
- 2 workshopy s odborníky. Shoda prohlubovat spolupráci skrze metropolitní instituci:
- Definování metropolitních témat a možných funkcí metropolitní instituce a její činnosti. Jedná se především o analytickou a strategickou činnost a projektovou a koordinační činnost.
- Zpracování varianty možné právní formy této instituce. Jedná se o příspěvkovou organizaci, spolek, dobrovolný svazek obcí, ústav, akciovou společnost. Preferovanou možností a nejvhodnější překlenovací formou institucionalizace metropolitní spolupráce na základě daných požadavků je založení instituce na bázi zapsaného ústavu. Zakladateli by se stali příslušné statutární město, příslušný kraj a dobrovolné svazky obcí.
- Z dlouhodobého pohledu je nejvíce vhodné založení nové legislativní formy právnické osoby, tzv. Metropolitního svazku.
- Navrženy varianty možného financování, typu členství a přenosu odpovědnosti a kompetencí.
- Vypracovány 2 odborné články:
Size matters: Development and cooperation of municipalities in the Brno metropolitan area (Czech Republic). KUNC Josef, TONEV Petr, NOVOTNÁ Markéta, ŠAŠINKA Petr, DVOŘÁK Zdeněk, RASZKOVÁ Soňa, KRAJÍČKOVÁ Aneta. Geografia Cassoviensis, rok: 2021, ročník: 15, vydání: 2
Možnosti metropolitní meziobecní spolupráce a její institucionalizace: příklad Brněnské metropolitní oblasti. KUNC Josef, ŠAŠINKA Petr, TONEV Petr, DVOŘÁK Zdeněk, RASZKOVÁ Soňa, NOVOTNÁ Markéta, CHALOUPKOVÁ Markéta, KUBEŠ František. Urbanismus a územní rozvoj, rok: 2020, ročník: XXIII, vydání: 6
- Příprava specializovaných map:
- Dílčí, podrobné rozhovory se starosty obcí Brněnské metropolitní oblasti a předsedy dobrovolných svazků obcí zabývající se reflexí jednotlivých aspektů metropolitní instituce.
- Komunikační strategie tématu metropolitní problematiky směrem na národní úroveň.
Metodika institucionalizace metropolitních oblastí v ČR
Finálním výstupem projektu je metodika institucionalizace metropolitní spolupráce (bude zveřejněna po formálním ukončení projektu). Cílem předkládané metodiky je předložit srozumitelný a replikovatelný postup ke vzniku nového institutu metropolitního svazku v území dané funkční městské oblasti v ČR, a to jak v dlouhodobém (s nutností legislativní změny), tak krátkodobém horizontu (bez nutnosti legislativní změny). Toto je v kontextu České republiky poměrně velké novum, hovoříme v tomto směru o nastavení fungování dosud neřešeného/opomíjeného stupně spolupráce. Projekt tak cíleně směřuje k aplikační rovině a významné společenské relevanci. Návrh možného metropolitního svazku v rámci metodiky projektu může být rovněž impulsem k budoucímu efektivnějšímu a ekonomičtějšímu výkonu veřejné správy a celkově povede ke zvyšování kvality života obyvatel.