Katastr není zeď. A doba, kdy stačilo uvažovat v jeho hranicích, je dávno pryč. Nástroj ITI pokračuje i v programovém období 2021-2027. Proto jsme od roku 2019 přistoupili k aktualizaci Integrované strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti 21+ a do její tvorby a naplňování zapojili stávající partnery a odborníky, kteří se s námi podíleli na tvorbě původní strategie a jejím naplňování. A protože se území Brněnské metropolitní oblasti zvětšilo, připojili se do tvorby strategie i noví partneři. Zatímco dříve jsme se soustředili hlavně na efektivní uplatňování nástroje ITI, nová strategie je komplexnější. Víme totiž, že metropolitní spolupráce má svůj smysl i bez ohledu na finanční podporu skrze Evropskou unii. Průběžně jsme se setkávali s desítkami starostů, úředníků, akademiků a dalších odborníků z BMO v rámci odborných pracovních skupin a řídicího výboru, abychom si určili priority a opatření, které budeme po roce 2021 v oblasti metropolitního rozvoje a plánování prosazovat. Nová strategie obsahuje i seznam integrovaných řešení, a to včetně konkrétních projektů. Integrovaná strategie je proto komplexním dokumentem, který řeší rozvoj Brněnské metropolitní oblasti skrze integrovaná řešení v horizontu roku 2030. V rámci nástroje ITI máme alokovaných přibližně 7 miliard korun.
Finální strategii najdete pod tímto linkem vč. příloh.
Nová strategie = nové vymezení
V Brněnské metropolitní oblasti (BMO) je nyní celkem 184 obcí, ve kterých žije přibližně 700 tisíc obyvatel. Jedná se o cca 60 % obyvatel Jihomoravského kraje. Území metropolitní oblasti má rozlohu 1 978 km2. Metropolitní oblast se oproti předchozímu období rozrostla, a to o Blansko a Vyškov, včetně jejich okolí.
Seznam jednotlivých obcí naleznete zde.
Základní fakta a zajímavosti
- BMO zahrnuje více než ¼ obcí Jihomoravského kraje;
- V BMO se nachází 24 obcí, které mají více než 3 tisíce obyvatel, 97 obcí má pak do 1 tisíce obyvatel;
- HDP BMO k roku 2020 bylo 467,5 miliard korun (76,2 % HDP JMK);
- 73 % pracovních míst Jihomoravského kraje se nachází v BMO.
Princip vymezení
Pro období po roce 2020 vznikla po domluvě se všemi statutárními městy díky Ministerstvu pro místní rozvoj jednotná metodika vymezení metropolitních území a aglomerací ČR (celkem se jedná o vymezení třech metropolitních oblastí a deseti aglomerací).
Toto vymezení slouží také jako podklad pro realizaci regionální politiky prostřednictvím Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+. Území bylo vymezeno na základě metropolizačních procesů (dojížďky do práce, škol a dalších cest) a jedná se tedy o funkční území s přirozenými vazbami (tzv. FUA – funkční městská oblast). Pro zjištění jednotlivých procesů byla využita data mobilního operátora. Více informací v dokumentu zde.
Vize rozvoje Brněnské metropolitní oblasti
Naší vizí do roku 2030 je společně se zasadit o to, aby se Brněnská metropolitní oblast udržitelně a vyváženě rozvíjela v příjemné a prosperující místo pro život.
Chceme, aby Brněnská metropolitní oblast byla územím s funkčním dopravním systémem, s dostupnými a kvalitními veřejnými službami a omezující nepříznivé dopady na životní prostředí.
Strategie má tři části
- Analytickou část: východiska strategie s územním průmětem, analýzu problémů, potřeb a potenciálu území a analýzu stakeholderů;
- Strategickou část: strategický rámec, vize rozvoje, přehled témat, cílů a opatření, jejich specifikace a integrovaná řešení;
- Implementační část: popis řízení, monitorování a hodnocení.
Rozvojové oblasti
Témata strategie jsou seskupena do čtyř rozvojových oblastí: mobilita, životní prostředí, veřejné služby, koordinace rozvoje.
Mobilita
Veřejná doprava umožní rychlé, bezpečné a pohodlné cestování. Propojíme ji s ostatními druhy dopravy tak, aby došlo k omezení využívání individuální automobilové dopravy a k posílení nemotorové dopravy. K tomu přispěje rozvoj významných i lokálních přestupních uzlů veřejné dopravy s parkovacími systémy typu P+R a s napojením na ucelenou síť cyklostezek. Dobudujeme obchvaty a tranzitní koridory mimo obydlená území a snížíme dopravní zátěž rezidentních oblastí. Zasadíme se o dořešení dálničního spojení v severojižním směru a o zlepšení podmínek pro dálkovou železniční dopravu. Brněnské letiště se stane branou k cestování do vzdálenějších regionů.
Tato rozvojová oblast se dělí do dvou témat metropolitní/lokální udržitelná mobilita a globální dostupnost BMO. Tato témata jsou dále rozpracována na cíle a opatření (celkem 10).
Životní prostředí
Proměníme krajinu tak, aby bylo území odolnější proti suchu, slunečnímu záření a nevyrovnaným srážkám. Zvýšíme množství zeleně ve volné krajině i v sídlech, ve veřejném prostoru i na budovách. Budeme rozvíjet systém zadržování a využívání dešťové vody jak pro systém zeleně, tak lidskou potřebu. Posílíme bezpečnost zajištění zásobování pitnou vodou novými zdroji a zvýšíme efektivitu hospodaření s ní. Zlepšíme využití místních zdrojů. Zintenzivníme přeměnu energetiky směrem k větší soběstačnosti a bezpečnosti zdrojů. Zasadíme se o zavedení jednotného systému prevence, sběru, svozu a likvidace odpadu a podpoříme rozvoj cirkulární ekonomiky.
Tato rozvojová oblast se dělí do tří témat voda a krajina, odpadové hospodářství a moderní a bezpečná energetika. Tato témata jsou dále rozpracována na cíle a opatření (celkem 10).
Veřejné služby
Nastavíme systém sdílení vybraných služeb. Zvýšíme soudržnost a solidaritu území a posílíme vnímání celé oblasti občany jako společného prostoru pro kvalitní život. Zvýšíme koordinaci investic v oblasti veřejných služeb, kdy zohledníme přirozené spádové vazby Brna, mikroregionálních center a ostatních obcí. Technickou infrastrukturu a veřejné služby budeme řešit provázaně s ohledem na funkčnost jednotlivých systémů. Bude rozvíjena sílící pozice v oblasti rozvoje inovací a kreativity. Posílíme sdílení a propojenost a zvýšíme kvalitu vzdělávání a sociálních služeb.
Tato rozvojová oblast se dělí do dvou témat školství a vzdělávání a infrastruktura a služby pro potřebné/ohrožené obyvatele. Tato témata jsou dále rozpracována na cíle a opatření (celkem 9).
Koordinace rozvoje
Brněnská metropolitní oblast bude fungovat na partnerské spolupráci. Spolupráci institucionalizujeme tak, aby vzniklo prostředí pro účinnější koordinaci rozvoje a stabilní subjekt pro přímou realizaci významných rozvojových projektů. Cíleně budeme usměrňovat rezidenční a komerční výstavbu s ohledem na dopravní, environmentální i společenskou únosnost a v rámci funkčnosti širšího městského území. Důraz budeme klást na vyváženost rozvoje jednotlivých částí Brněnské metropolitní oblasti jak s ohledem na život obyvatel, tak i s ohledem na ekonomický rozvoj. Ekonomický, sociální a environmentální rozvoj budou v rovnováze.
Tato rozvojová oblast se dělí do tří témat rozvoj a institucionalizace spolupráce, rezidenční a komerční výstavba a trávení volného času. Tato témata jsou dále rozpracována na cíle a opatření (celkem 10).
Jádro naší strategie tkví v integrovaných řešeních
Brno a obce v jeho zázemí jsou provázané socio-ekonomickými vztahy, takže rozhodnutí jedné části ovlivní celou metropolitní oblast. Problémy ve výše zmíněných tématech proto nelze vnímat izolovaně a do jejich řešení je třeba zapojit více subjektů. A nejen to. Každý problém je komplexní a je třeba ho řešit s vazbami na další aktivity.
Byla by chyba se dívat na výzvy a příležitosti v rámci metropolitní oblasti izolovaně od ostatních a chtít je řešit jednotlivě, když je možné využít mnohem efektivnější, integrovaná řešení. To v zásadě znamená propojit více řešení do jednoho celku a vytvořit zastřešující projekt.
Integrované řešení se skládá z jednoho či více strategických projektů a generuje vyšší přidanou hodnotu oproti stavu, kdy by byly realizovány jednotlivé projekty samostatně či nekoordinovaně. Rozlišujeme mezi třemi typy integrovaných řešení:
- Samostatný unikátní metropolitní projekt, který je jedinečný a nezastupitelný v metropolitní oblasti a má významný akcelerační a multiplikační efekt;
- Integrované řešení tvořené souborem tematicky zaměřených, či v definovaném území realizovaných projektů;
- Síťové integrované řešení komplexně řeší určitý problém díky realizaci souboru obdobných (síťových) projektů.
Strategie obsahuje celkem 65 integrovaných řešeních.
Rozvojová oblast | Integrovaná řešení |
Mobilita | 14 |
Životní prostřed | 17 |
Veřejné služby | 14 |
Koordinace rozvoje | 8 |
Specifikem jsou tematicky průřezová integrovaná řešení, která rozvíjí konkrétní lokalitu např. rozvojovou lokalitu Přízřenice. Těchto řešení je celkem 12.
Integrované řešení obsahuje popis řešení, jeho integrovanosti, synergií a seznam projektů a jejich realizátorů.