Nová čtvrť Trnitá

Když dosavadní řešení nefunguje, musí přijít změna. A když je změn více, je nejlepší spojit je dohromady. Přesně to se podařilo u realizaceprojektů v oblasti tzv nové čtvrti Trnitá. Současně zde proběhne výstavba tramvajové trati na ulici Plotní, rekonstrukce autobusového nádraží Zvonařka a výměna parovodního potrubí za horkovodní.

Autobusové nádraží Zvonařka v Brně bylo postaveno v 70. letech minulého století. Denně odbaví kolem 1 000 autobusů a více než 25 000 cestujících. S takovým vytížením se ale před půl stoletím nepočítalo a nádraží dnes neodpovídá standardům cestování v 21. století. Situaci navíc komplikuje špatná průjezdnost ulic Plotní a Dornych kolem autobusového nádraží.Problém mají jak řidiči mířící z centra Brna na jih, tak řidiči jedoucí po velkém městském okruhu. Toutéž křižovatkou vede i tramvajová trať, která ale neobsluhuje autobusové nádraží, a tak se na Zvonařku musí cestující dostávat nadchodem. A pokud pronikneme pod povrch, musíme vzpomenout i zastaralé parovody, které už by zasloužily vyměnit.

Zdroj: Magistrát města Brna

Všechny tři problémy vyřeší nové integrované řešení Brno –nová čtvrť Trnitá. Tramvajová trať bude z ulice Dornych přesunuta do ulice Plotní, kde vznikne zastávka Zvonařka.Tramvaj Plotní umožní cestujícím lepší přístup na autobusové nádraží a vytvoří základní předpoklady pro další rozvoj této oblasti. Na ulici Dornych se tím uvolní prostor pro vznik čtyřproudé silnice, která bude zvládat nápor aut z centra Brna na jih. Křižovatka ulic Dornych a Zvonařka se také dočká přestavby a po odstranění tramvajové smyčky bude přehlednější.

Rekonstrukci autobusového nádraží Zvonařka přivítají nejen místní, ale i cestující z různých koutů Evropy, kteří se tu denně pohybují. Přestavba se zaměří hlavně na modernizaci nástupišť a zastřešení areálu. Zvonařka bude přehlednější, světlejší a bude působit dojmem sjednoceného estetického prostoru. Na místě vzniknou také nová záchytná parkoviště Park and Ride (P+R), místa pro rychlé zastavení Kiss and Ride (K+R) a desítky stojanů na kola.

Integrované dopravní řešení Brno – nová čtvrť Trnitá je efektivní nejen z hlediska provedení, ale i tím, že spojuje více prospěšných cílů. Projekty zlepší podmínky pro využívání veřejné hromadné dopravy a propojí ji s dalšími druhy dopravy.V plánu je navíc přesunutí hlavního vlakového nádraží do stejné oblasti, takže ve výsledku dojde k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti, která posílí konkurenceschopnost celé metropolitní oblasti. Další body si toto integrované řešení může přičíst za přispění k lepší kvalitě ovzduší a zvýšení účinnosti zásobování teplem.

Provázat tři projekty, navíc od různých žadatelů (např. Dopravní podnik města Brna, Teplárny Brno, ČSAD Brno) u třech různých operačních programů, nebylo jednoduché. S pomocí nástroje ITI se však všechny akce podařilo časově i věcně sladit a realizace je v plném proudu. Ulice Dornych je po prvních stavebních úpravách opět průjezdná a autobusové nádraží Zvonařka se brzy dočká nové, moderní tváře.

Zdroj: Chybik+ Kristof Architects

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru