Domů Data a analýzy Dotazníkové šetření Dotazníkové šetření (2023)

Dotazníkové šetření (2023)

Metropolitní spolupráce má smysl, vzkazují starostky a starostové z okolí Brna

Starostky a starosty obcí Brněnské metropolitní oblasti (BMO) jsme po třech letech opět požádali o vyplnění dotazníku, který se stejně jako v předchozích letech zabývá potenciály metropolitní spolupráce v rámci BMO. Dotazník navazuje na šetření z let 2017 a 2020. V nejnovějším průzkumu byli osloveni zástupci všech 183 obcí v zázemí města Brna. Dotazník nakonec vyplnilo 174 z nich (95 %), a tak návratnost zůstala na vysoké úrovni podobně jako v předchozích šetřeních, kdy dosahovala 88 (2017), respektive 96 % (2020). Novinkou letošního dotazníku byly zejména otázky ohledně výsledků projektu TAČR METROSPOL.

Z výsledků dotazníků vyplývá, že 91 % starostů a starostek jeví o spolupráci v Brněnské metropolitní oblasti zájem a spatřují v ní smysl. 88 % starostů a starostek ví, že jejich obec je součástí metropolitní oblasti a svou obec vnímají jako součást přirozeného zázemí Brna (obyvatelé těchto obcí dojíždí do Brna za prací, studiem, lékaři, kulturou či dalšími volnočasovými aktivitami). 93 % starostek a starostů taky vnímá, že koordinovaný rozvoj je výhodný a souhlasí s tím, že je třeba řešit témata strategického a územního plánování na metropolitní úrovni.

Představitelé obcí by uvítali řešení na metropolitní úrovni v rámci lokální dostupnosti (parkoviště P+R, terminály, cyklodoprava), dále energetické soběstačnosti, školství, boje se suchem a erozí či odpadového hospodářství. Výsledky dotazníku ukázaly, že finance nejsou klíčové pro zapojení do spolupráce. I přesto, že cca 60 % radnic ví o nástroji integrovaných územních investic, z kterého mohou čerpat prostředky na jejich rozvoj a který Brno využívá už 10 let. Pro starostky a starosty je mnohem důležitější povědomí o přínosech metropolitní spolupráce a také aktivní přístup obcí BMO.

Starostky a starostové měli taktéž zhodnotit vývoj spolupráce s Brnem. Velká část z nich, 40 %, hodnotí vývoj pozitivně a myslí si, že se spolupráce zlepšuje. Polovina obcí odpověděla, že je pro ně spolupráce během posledních 5 let na stále stejné úrovni. A co vzkazují starostové městu Brnu? Nezapomeňte na nás – nejvíce z nich se shoduje, že metropolitní spolupráci do budoucna ohrožuje přílišná dominance velkého města a nedostatek komunikace. Zapojení do metropolitní spolupráce si starostky a starostové představují např. v podobě účasti na různých setkáních a jednáních, spoluprací na metropolitních projektech, či sdílením dobré praxe.

Podrobněji můžete výsledky dotazování prozkoumat níže.

Víte, že je Vaše obec součástí území vymezené Brněnské metropolitní oblasti (BMO)?

Ztotožňujete se s faktem, že je Vaše obec součástí území metropolitní oblasti?

Naprostá většina respondentů odpověděla na obě tyto otázky kladně. Většina starostek a starostů (88 %) ví, že jejich obec spadá do území BMO a oproti předchozímu šetření se jedná o nárůst o 15 %. 90 % starostek a starostů vnímá svou obec jako součást území metropolitní oblasti. Na základě odpovědí víme, že je to především díky jejich blízkosti k Brnu (obyvatelé dojíždí do Brna za prací, studiem, lékaři, kulturou či dalšími volnočasovými aktivitami). Představitelé radnic a obecních úřadů taktéž uvedli, že je to díky jejich propojení na nástroj Integrovaných územních investic a poskytovanými informacemi, které jsou pro výkon jejich funkce nápomocné. Nicméně našli se i starostové a starostky, kteří doposud netušili, že jejich obec je součástí územní metropolitní oblasti.

Víte, že v rámci takto vymezené metropolitní oblasti máte možnost využívat prostřednictvím nástroje ITI dotační prostředky na významné/strategické projekty z operačních programů?

S nástrojem ITI a jeho principy je srozuměna více než polovina oslovených zástupců obcí, a to přes 60 %. Ve srovnání s předchozím dotazníkovým šetřením se tak jedná o 10% nárůst, jenž lze přičíst zejména vyššímu podílu obcí, které nástroj ITI využívají aktivně. Nejmenší povědomí o nástroji ITI mají obce na severu a severovýchodě BMO – tato území se stala součástí metropolitní oblasti až v roce 2020.

Myslíte si, že je účelné v budoucnu řešit vybraná témata strategického a územního plánování v rámci Brněnské metropolitní oblasti společně na metropolitní úrovni?

Většina oslovených (93 %) chce řešit vybraná témata strategického a územního plánování na metropolitní úrovni. Trend odpovědí na tuto otázku se tak příliš nezměnil.

Jak souhrnně hodnotíte vývoj za uplynulých 5 let z pohledu spolupráce Brna s obcemi v rámci Brněnské metropolitní oblasti?

Stále stejný (50 %) nebo dokonce lepší (40 %). Tak hodnotí vývoj spolupráce s Brnem za uplynulých 5 let drtivá většina vedení obcí BMO. Pouze pět dotazovaných uvedlo, že metropolitní spolupráci vnímají se zhoršující se tendencí. S těmito obcemi budeme nadále komunikovat s cílem blíže poznat argumenty pro jejich tvrzení.

V čem vidíte největší prostor pro zlepšení?

Chtěli jsme od starostek a starostů znát i jejich názor na zlepšení naší práce a dát jim prostor k podnětům. Lepší komunikace a informovanost o metropolitní spolupráci – tak se vyjádřila sedmdesátka z nich. Další zmínili zajištění lepší dopravní dostupnosti či dostatku míst ve školách.

Jak hodnotíte dosavadní zapojení Vaší obce do spolupráce v rámci Brněnské metropolitní oblasti?

Cca 40 % starostek a starostů se na probíhající spolupráci již pasivně či aktivně podílí. Necelá třetina uvedla, že se na probíhající spolupráci chce více podílet. Mírně přes 20 % dotazovaných odpovědělo, že se spolupráce ubírá pro ně nezajímavým směrem.

Jste ochotni se s Vaší obcí do metropolitní spolupráce zapojit? Pokud ano, jak?

Přes 91 % respondentů je ochotno zapojit se do metropolitní spolupráce a jedná se tak o mírný nárůst v porovnání s předchozím šetřením. Oslovení dále uvedly, že si zapojení do spolupráce představují např. v podobě účasti na různých setkáních a jednáních, spoluprací na metropolitních projektech, či sdílením dobré praxe.

Jaký očekáváte vývoj Vaší obce v průběhu následujících 5 let oproti současnému stavu?

Většina představitelů obcí BMO, 55 %, očekává, že jejich obec mírně poroste ve smyslu růstu počtu obyvatel o max. 20 %. Dalších 5 % uvedlo, že očekává silný růst, tedy nárůst počtu obyvatel o více než 20 %. Třetina dotazovaných naopak očekává stabilizovaný počet obyvatel v následujících letech. Žádný starosta ani žádná starostka pak neočekávají pokles počtu obyvatel. Nárůst počtu obyvatel jde ruku v ruce se zvyšujícími se nároky na zajištění veřejných služeb. Celkově lze i do budoucna predikovat růst počtu obyvatel v metropolitní oblasti, což je v souladu s rozvojovou vizí BMO popsanou v Integrované strategii rozvoje BMO 2021+.

Co vnímáte jako překážku pro další rozvoj a fungování obce?

U této otázky měly dotazovaní možnost zaškrtnout až sedm nabízených odpovědí. Nejčastěji obce vnímají jako překážku rozvoje nedostatek finančních prostředků. Dále starostky a starostové vnímají jako problematickou omezenou možnost nakládat s pozemky či nedostatek ploch pro bydlení. Respondenti měli také možnost uvést jinou než nabízenou možnost a zde často uváděli, že je omezuje nedostatečná dopravní a technická infrastruktura či kapacita veřejných služeb (např. škol).

Jaká témata by bylo z Vašeho pohledu účelné v budoucnu řešit jednotně na metropolitní úrovni?

Představitelé obcí Brněnské metropolitní oblasti měli u této otázky možnost označit až 5 odpovědí. Nejvíce by dle starostek a starostů bylo účelné na metropolitní úrovni řešit lokální dostupnost (parkoviště P+R, terminály, cyklodoprava), dále energetickou soběstačnost, školství, boj se suchem a erozí či odpadové hospodářství. Zájem mají dotazovaní i na tématech globální dostupnosti či stárnutí populace. V porovnání s předchozími lety se dostala do popředí témata spojená s energetikou a odpadovým hospodářstvím. Celkově se ale názory starostek a starostů moc nezměnily – jako primární nadále vnímají oblasti dopravy a školství.

Jaké faktory jsou podle Vás nejvýznamnější pro udržení dlouhodobé fungující spolupráce v rámci Brněnské metropolitní oblasti?

U této otázky bylo možné označit až 3 odpovědi. Z uvedených odpovědí vyplývá, že představitelé obcí BMO považují za nejvýznamnější pro udržení dlouhodobé fungující spolupráce povědomí o přínosech metropolitní spolupráce (52 %) a také aktivní přístup obcí BMO (45 %). Méně jsou již pro představitele obcí významné externí finanční prostředky (35 %). Zjištění v tomto dotazníku víceméně odpovídají těm z předchozích ročníků dotazování a nadále se potvrzuje, že pro starostky a starosty je důležitá především rovnocenná a smysluplná spolupráce.

Jaké faktory naopak podle Vás nejvíce ohrožují rozvoj metropolitní spolupráce v Brněnské metropolitní oblasti?

Nově měli starostky a starostové označit až 3 faktory, které mohou spolupráci do budoucna ohrožovat. Nejvíce dle nich ohrožuje metropolitní spolupráci přílišná dominance velkého města a nedostatek externích finančních prostředků. Z dalších možností byly nejčastěji vybírány nerovnoměrný rozvoj území v rámci BMO či nevyvážená komunikace. Čtvrtina dotazovaných uvedla také nedostatečné legislativní ukotvení a slabé postavení metropolitní oblasti. U uvedených odpovědí vyplývá, že se představitelé obcí u metropolitní spolupráce nejvíce obávají toho, aby se na ně celkově „nepozapomnělo”.

 Zapojili byste se do debaty ke vzniku prostorové vize BMO, která by řešila konkrétní témata s budoucím územním dopadem (např. doporučení pro koordinaci výstavby mezi Brnem a zázemím, vytipování rozvojových lokalit metropolitního významu atd.)?

Za jakých podmínek byste byli závěry této prostorové vize ochotni respektovat?

Prostorová vize BMO by byla koordinačním mezičlánkem mezi strategickým a územním plánem v metropolitní oblasti. Z provedeného dotazníkového šetření vyplývá, že většina představitelů obcí zatím není příliš schopna posoudit tuto problematiku. Do debaty se chce naopak zapojit 57 starostek a starostů, převážně větších obcí a měst. Starostky a starostové obcí BMO by respektovali závěry prostorové vize, pokud by nebyla v rozporu s plány jejich obce a vznikala by ve spolupráci s jejich obcí.

Máte v územní plánu Vaší obce vymezeny potencionální „rozvojové lokality“ pro bydlení (tj. návrhové plochy pro bydlení, příp. smíšené obytné plochy) a pro nové pracovní příležitosti (návrhové plochy pro výrobu či komerční vybavenost)?

Při porovnání obou map je na první pohled zřejmé, že obce mají větší prostor pro nárůst kapacity bydlení, zatímco u ploch pro pracovní příležitosti jsou potenciální kapacity menší. Tato otázka byla položena také v předchozím šetření a lze si povšimnout, že se kapacity v obcích postupně zmenšují. Jednou z interpretací může být menší ochota starostů obcí k růstu obce v kontextu uvědomění si rizik plynoucích z nekoordinované suburbanizace.

Metropolitní svazek

Důležitou součástí dotazníkového šetření byly otázky na vznik subjektu, který by se zabýval metropolitní spoluprací v BMO tzv. metropolitním svazkem, jehož součástí by byly obce metropolitní oblasti, město Brna a kraj. Tento dobrovolný orgán by měl unikátní postavení v rámci veřejné správy ČR a vykonával by vybrané agendy v oblasti metropolitní spolupráce a plánování.
Skoro polovina obcí zatím není schopna posoudit vznik a fungování takového subjektu. Se vznikem metropolitního svazku souhlasí 40 % starostek a starostů. Oproti minulému dotazníkovému šetření došlo k poklesu negativních odpovědí. Představitelé obcí BMO měli taktéž seřadit nabízené činnosti metropolitního svazku dle důležitosti čísly 1-5, kdy 1 znamená nejdůležitější činnost. Z výsledků vyplývá, že nejdůležitější činností metropolitního svazku je pro starostky a starosty analýza území metropolitní oblasti. Dalšími činnostmi dle důležitosti jsou příprava a koordinace projektů metropolitního významu a zpracování strategických a územně-plánovacích dokumentů pro území metropolitní oblasti. Další součástí aktivit metropolitního svazku by dle starostek a starostů obcí měla být podpora sdílení dobré praxe a pomoc v oblasti dotačního či právního poradenství. Starostky a starostové by taktéž využili podporu při zpracování a využívání metropolitních dat či zadávání architektonických a urbanistických soutěží. Skoro polovina respondentů taktéž uvedla, že by v čele metropolitního svazku měl stát apolitický ředitel či manažer. Dvě pětiny dotazovaných by si dokázaly nejvíce představit v čele zvoleného starostu z obcí metropolitní oblasti. Možnosti primátora či hejtmana získaly v dotazníku kolem 10 %. Poslední otázka se týkala financování takového subjektu. Většina, 61 %, starostek a starostů není schopna v nynější době posoudit, zda by byla ochotna přispívat na chod veřejného subjektu zaměřeného na metropolitní spolupráci. Přispívat je zatím ochotna pětina obcí. Oproti předchozímu šetření došlo k 10% poklesu u negativní odpovědi. Co se týče konkrétní částky, třetina obcí je ochotna přispívat více než 21 Kč na občana. Necelých 60 % by přispívalo menší částku.

V předchozích dotazníkových šetření jsme se Vás ptali, zda byste byli ochotni přistoupit na diskusi o možnosti přenesení některých kompetencí obce na jinou úroveň za účelem zefektivnění řízení. O jaké kompetence či činnosti, na které nemáte dostatečné kapacity, by se jednalo?

Cílem debat o přenesení kompetencí nebylo zbavovat obce kompetencí, ale spíš vytipovat ty, které by bylo efektivnější řešit společně na meziobecní/metropolitní úrovni efektivněji. V tomto dotazníkovém šetření proto byly starostky a starostové dotázány, o jaké kompetence by se mohlo jednat. Velká část dotazovaných není ochotna přenášet žádné kompetence, nebo naopak nejsou schopni posoudit, o jaké kompetence by se mohlo jednat. Z konkrétních návrhů zmiňovali respondenti například záležitosti přestupků, dotací či jiné administrativy.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.

Kontaktní údaje

Oddělení řízení ITI a metropolitní spolupráce

Magistrát města Brna
Husova 12, 601 67 Brno
Máte nějaký nápad, jak zlepšit Brněnskou metropolitní oblast?
Nenašli jste, co jste hledali?
Chcete na stáž?
Nastavení cookies Zásady používání souborů cookies