Brněnská metropolitní oblast (BMO) byla od června 2019 do března 2022 zapojena do mezinárodního výzkumného projektu ESPON METRO – Role a budoucí perspektivy kohezní politiky ve strategickém plánování metropolitních oblastí a měst. Projekt si kladl za úkol prověřit vztah metropolitního plánování a implementace politiky soudržnosti.
Projekt ESPON METRO zkoumal metropolitní oblasti v Evropské unii ve snaze posílit jejich roli a vliv v rozhodovacím procesu týkajícím se programového období 2021+ a v kohezní a regionální politice celkově.
Součástí projektu byly kromě BMO tyto metropolitní oblasti:
Cílem výzkumného projektu bylo poskytnout důkazy o tom, jak mohou metropolitní oblasti prostřednictvím své agendy přispět k dosažení konkrétních cílů politiky soudržnosti tak, aby evropské metropolitní oblasti byly hlavními aktéry při navrhování programů a strategií k provádění kohezní politiky. Dílčím záměrem projektu bylo rovněž popsat přidanou hodnotu uplatňování kohezní politiky na metropolitní úrovni a podat analýzu toho, jak by měla politika soudržnosti integrovat metropolitní rozměr.
Od účasti v projektu ESPON METRO město Brno očekávalo především získání nových vědomostí při řízení metropolitní oblasti (rozvoj, plánování, spolupráce), sdílení příkladů dobré praxe a specifických řešení, která bude moci Brno implementovat do svého rozvoje. Projekt ESPON METRO byl zpracováván pod hlavičkou výzkumného týmu Politecnico di Torino (hlavní kontraktor). Součástí projektu byl i tým Karlovy univerzity profesora Luďka Sýkory, Univerzity Libre v Bruselu aj.
Veškeré výsledky si lze stáhnout na oficiálních stránkách programu ESPON METRO zde.
Brněnská metropolitní oblast je jednou z nejmenších zkoumaných oblastí, zároveň je rovněž metropolitní oblastí s nejmenším počtem obyvatel. V počtu obcí, které jsou součástí metropolitní oblasti, naopak vynikáme.
Metropolitní oblast | Rozloha (km2) | Počet obyvatel (x1000) | Hustota zalidnění | Počet obcí |
Turín | 6827 | 2231 | 327 | 312 |
Barcelona | 636 | 3291 | 5176 | 36 |
Lisabon | 3015 | 2863 | 950 | 18 |
Brno | 1978 | 700 | 354 | 184 |
Gdaňsk-Gdyně-Sopoty | 5690 | 1555 | 273 | 51 |
Florencie | 3514 | 995 | 280 | 41 |
Lyon | 538 | 1390 | 2596 | 59 |
Brusel | 161 | 1200 | 7241 | 19 |
Riga | 3359 | 870 | 259 | 9 |
Vývoj metropolitního řízení v Brněnské metropolitní oblasti nemá příliš dlouho historii v porovnání s dalšími zkoumanými oblastmi. V šesti metropolitních oblastech (Turín, Barcelona, Lisabon, Florencie, Lyon a Brusel) je metropolitní spolupráce formálně ukotvena a založena na institucionálním rámci.
Následně se výzkumný tým zabýval vlivem kohezní politiky na metropolitní spolupráci. V tabulce níže můžete vidět, že nástroj ITI využívají společně s Brněnskou metropolitní oblastí jen další tři regiony. V Brněnské metropolitní oblasti je potenciál využívání kohezní politiky hodnocený jako vysoký. Nástroj ITI umožňuje spravovat vysoký podíl zdrojů na funkčním území. Přispívá také k institucionalizaci metropolitní správy a spolupráce. Integrované projekty v rámci Brněnské metropolitní oblasti a využívání nástroje ITI je zmíněno jako příklad dobré praxe.
Metropolitní oblast | Řídicí orgán | Zprostředkující subjekt | Příjemce |
Barcelona | Ne | Ne | Ano (ERDF ROP) |
Brno | Ne | Ano (ITI – OP IROP, OPTAK) | Ano (ITI z NOP ERDF, CF, ESF) |
Brusel | Ano | Ne | Regiony |
Florencie | Ne | Ano, ale formálně jen do roku 2015 (ROP ESF) | Ano (ROP ESF) |
Gdaňsk-Gdyně-Sopoty | Ne | ROP (ITI) | ROP, NOP |
Lisabon | Ne | Ano (ROP ITI) | Ano ROP a NOP |
Lyon | Ne | Ano (NO ESF, ERDF ITI) | ANO (NOP ESF, ERDF, ITI) |
Riga | Ne | Ne | ANO (NOP) |
Turín | Ne | Ano (ROP ESF) | ANO |
Další srovnání a doporučení pro oblast kohezní politiky najdete v případové studii.
Tato doporučení byla následně zpracována formou politických stanovisek a lze je nalézt zde.
V rámci Brněnské metropolitní oblasti byla zjištěna zásadní role politiky soudržnosti skrze nástroj ITI. Výzkumná zpráva zmiňuje, že pozice metropolitní oblasti je velmi křehká, dočasná a zcela závislá na politice soudržnosti a nástroji ITI. Dosud neexistuje právní rámec pro ukotvení metropolitní správy a metropolitní oblasti nejsou často vnímány jako klíčová území pro územní rozměr veřejných politik. Výzkumná zpráva uvádí, že mezi hlavní výzvy BMO patří postavení metropolitní oblasti ve správě území v České republice. Účast v metropolitní správě, plánování a spolupráci je v současnosti primárně motivována dostupností finančních prostředků politiky soudržnosti EU, jež jsou poskytovány prostřednictvím nástroje ITI. V národních politikách v současné době téměř neexistují žádné další nástroje a mechanismy (kromě ITI), které by podporovaly a definovaly metropolitní spolupráci, plánování a správu. Existuje riziko, že se politická podpora těchto územních celků může se změnou nástrojů politiky soudržnosti EU vytratit. Výzvou je zavést metropolitní správu, plánování a spolupráci jako běžnou praxi tak, aby nebyla závislá pouze na impulsech a finanční podpoře politiky soudržnosti EU. Výzkumníci hovoří o vytvoření institucionálního rámce, který zajistí podmínky pro významnější a rovnocennější roli místních iniciativ.
Díky zapojení do projektu ESPON METRO získalo město Brno nové vědomosti pro řízení metropolitní oblasti (rozvoj, plánování, spolupráce) díky sdílení příkladů dobré praxe ostatních zapojených metropolitních oblastí. Jednotlivá doporučení zároveň mohou sloužit jako argumenty k posilování metropolitní spolupráce směrem k evropské a národní úrovni a k rozvíjení metropolitní spolupráce v Brněnské metropolitní oblasti.
Město Brno zároveň hostilo workshop odborníků, během kterého odborníci debatovali nad výsledky projektu. Shrnutí workshopu si můžete přečíst zde.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.