Přeplněné silnice, ucpané hlavní tahy a málo míst k zaparkování, to je každodenní realita v centru Brna. Komplikovaná dopravní situace sužuje ty, kteří dojíždějí za prací ze zázemí, a i pro ně je nutné najít integrované řešení. V praxi to znamená podporu alternativních způsobů dopravy a úpravu infrastruktury v Brně i v zázemí. Prvními vlaštovkami jsou záchytná parkoviště v celé Brněnské metropolitní oblasti nebo přestupní terminál v Židlochovicích.
V současnosti je opravdu nutné regulovat dopravu a myslet při tom jak na obyvatele žijící v centru metropolitní oblasti, tak na lidi dojíždějící sem za prací. Počet aut pohybujících se v centru už pomáhá snižovat zavedení rezidentního parkovaní, které ale myslí především na obyvatele s trvalým pobytem v centru. Tuto nerovnováhu je třeba řešit, a proto jsme se v Brně inspirovali od některých jiných evropských měst, kde mají vybudovaný systém záchytných parkovišť Park and Ride (P+R).
Funkční systém záchytných parkovišť umožní návštěvníkům z okolí odstavit své automobily za výhodný poplatek a do centra pokračovat veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole. Tento kombinovaný způsob je ve všech ohledech pohodlnější a mnohdy i rychlejší, zejména v době dopravní špičky. V plánu jsou proto záchytná parkoviště P+R, která budou vybudována jak na území města Brna, tak v jeho zázemí.
Brno má v tuto chvíli pouze jedno záchytné parkoviště typu P+R, které se nachází u Ústředního hřbitova. V rámci dalších pro- jektů Brněnské metropolitní oblasti postupně přibývají podobná parkoviště tohoto typu. Konkrétně taková parkoviště vzniknou například v Ivančicích, Tišnově, Kuřimi, Telnici nebo v Bílovicích nad Svitavou u vlakového nádraží.
Komfortní dojíždění za prací a službami do centra Brna nemusí zahrnovat pouze automobilovou dopravu. V současném stavu je naopak žádoucí podporovat i jiné způsoby dopravy, které jednak odlehčí silnicím, jednak jsou mnohdy i rychlejší. Takovou pozitivní změnu už nyní pociťují obyvatelé Židlochovic, kde se díky metropolitní spolupráci podařilo realizovat projekt přestupního vlakového terminálu.
Obec Židlochovice se nachází v dojezdové vzdálenosti 20 kilometrů od centra Brna. Velká část místních obyvatel je závislá na každodenním dojíždění do škol, za prací a službami, a přitom zde po dobu 40 let nezastavovaly žádné osobní vlaky.
V rámci integrovaného řešení se ale podařilo modernizovat a elektrizovat trať mezi Hrušovany u Brna a Židlochovicemi a cestující teď můžou ve všední den využívat až 28 párů osobních vlaků. Současně s modernizací tratě vznikl v Židlochovicích celý přestupní terminál. Celý projekt stál přes 900 miliónů korun, z nichž většina pochází z evropských prostředků.
„Řeknete si, že 20 kilometrů není moc, ale většina obyvatel jede do Brna autem leckdy i hodinu a půl. Nám se díky metropolitní spo lupráci podařilo po mnoha letech vybudovat novou trať a nádraží a díky přestupnímu terminálu se do centra Brna dostaneme do 23 minut. Doufám, že se nám do budoucna povede velkou část automobilové dopravy nahradit vlakovou,“ dodává k projektu přestupního terminálu starosta Židlochovic Jan Vitula.
Terminál ale není jen o železnici. V Židlochovicích vznikl moderní přestupní uzel, který propojuje vlakovou, autobusovou, individuální automobilovou, cyklistickou i pěší dopravu. Cestující mohou bezplatně využít blízké parkoviště P+R nebo umístit svá kola do stojanů a pokračovat v cestě do Brna vlakem nebo autobusem. Terminál má navíc i bezbariérový přístup.
Do budoucna je potřeba věnovat se propojení okolních obcí s Brnem naplno. Díky metropolitní spolupráci můžeme pracovat na dostatečné a plně provázané dopravní infrastruktuře, a ulehčit tak dopravní situaci v celé Brněnské metropolitní oblasti.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.