Domů Aktuality Odpadové hospodářství v obcích BMO. Jak se daří obcím třídit odpady a hospodařit s nimi? Nová analýza údajů pro Brněnskou metropolitní oblast

Odpadové hospodářství v obcích BMO. Jak se daří obcím třídit odpady a hospodařit s nimi? Nová analýza údajů pro Brněnskou metropolitní oblast

Publikováno: 11. června 2025

K důležitým datům o životním prostředí a hospodaření obcí jednoznačně patří informace o produkci a třídění odpadů. Data o odpadovém hospodaření jsou klíčová pro ochranu životního prostředí, efektivní využívání zdrojů a plnění zákonných cílů stanovujících limity množství a struktury odpadu. Zároveň umožňují tyto ukazatele sledovat, optimalizovat náklady na sběr a likvidaci, plánovat investice a zlepšovat recyklaci. Jsou také nezbytná pro tvorbu strategických plánů, zvyšování informovanosti obyvatel, případně získání dotací. Bez systematického sběru a analýzy těchto dat by obce nemohly efektivně řídit své odpadové hospodářství ani reagovat na aktuální environmentální výzvy. Proto jsme přistoupili k analýze informací o produkci a separaci odpadů v obcích Brněnské metropolitní oblasti.

Datové podklady o množství odpadu pochází z nové databáze VISOH2 Ministerstva životního prostředí. Do úrovně obcí zobrazuje informace o produkci, separaci a třídění komunálních odpadů a navazuje na staženou veřejnou databázi, která již v minulosti existovala. VISOH 2 taktéž ukazuje, nakolik dané území dosahuje cílů třídění, jež stanovuje zákon o odpadech z roku 2020. Podle zákona musí obce od roku 2025 zajistit, aby se vytřídilo alespoň 60 % recyklovatelné složky odpadu. Tento podíl se bude postupně zvyšovat – od roku 2030 to bude 65 % a od roku 2035 pak 70 %. 

Brno jednoznačně dominuje v celkovém množství vyprodukovaného odpadu – ročně jde o téměř 104 tisíce tun komunálního odpadu, z toho 66 tisíc tun tvoří směsný odpad. Oproti ostatním správním obvodům obcí s rozšířenou působností v zázemí je tento objem výrazně vyšší. V grafech jsou proto porovnávány obce a SO ORP zázemí Brna. V absolutní produkci odpadu, případně odpadu směsného vidíme, že hodnoty logicky kopírují velikost území a počet obyvatel. Databáze zobrazuje data pouze od roku 2021, takže nemůžeme rozsáhle komentovat vývojové trendy, nicméně je zřejmé, že ve zmíněných kategoriích dochází k mírnému poklesu produkce odpadů. V přepočtu na obyvatele jsou hodnoty v zázemí poměrně vyrovnané a pohybují se kolem 300–400 kg vytvořeného odpadu. Pozitivem je, že na velké části území dochází k mírnému poklesu produkovaného odpadu. 

Vytváření objemného a stavebního odpadu závisí spíše na charakteru území a jeho vývoji. Může nám to napovědět, v jakých částech Brněnské metropolitní oblasti probíhá intenzivní bytová výstavba anebo kde je největší koncentrace obyvatel v rodinných domech (které mají obecně větší předpoklad tvorby objemného odpadu). Stáří zástavby také hraje svou roli, stejně tak jako přítomnost stavebních firem a výroby. 

Množství separovaného, tedy tříděného odpadu závisí do jisté míry na sociodemografických charakteristikách obcí, ale také na informovanosti a osvětě obyvatel. Obecně se v posledních letech zvýšil důraz na třídění odpadu a nakládání s odpadem celkově, jeho využití a udržitelnost. Češi si v rámci třídění vedou v porovnání s průměrem EU nadprůměrně. Z dat Eurostatu je míra recyklace vyšší až o 14 procentních bodů nad průměrem (ten činil 40,8 % v roce 2022). Efektivní separace a využití odpadů se neobejde bez kvalitní odpadové politiky obce, dostatečné hustoty a dostupnosti sběrných míst a popelnic. 

Data o příjmech a výdajích v rámci odpadového hospodářství nabízí analytický Monitor Ministerstva financí. Ten mimo jiné poskytuje data o rozpočtovém hospodaření obcí a informace o výdajích na sběr a svoz komunálního odpadu nejsou výjimkou. Zhruba od roku 2017 pozorujeme poměrně vysoký nárůst výdajů na sběr a svoz komunálních odpadů. Náklady do roku 2024 vzrostly o více než 51 %. Zejména obce v zázemí vyčleňují ze svého rozpočtu stále více financí, takže byl nárůst zřetelnější právě za hranicemi Brna než v samotném jádrovém městě. To stejné platí pro výdaje v přepočtu na jednoho obyvatele, kdy se průměrné ceny v zázemí vyšplhaly k 1 000 Kč, přičemž v roce 2010 se jednalo v průměru o částky kolem 600 Kč. 

Interpretujeme-li vývoje cen, musíme samozřejmě vzít v potaz vývoj inflace. Při přepočtu se tak reálně dozvíme, kde rostly ceny nejrychleji. Když vezmeme v úvahu průměrnou meziroční inflaci v letech 2010–2024 (tj. 3,54 %), zjistíme, že ceny jako takové zůstávají na stejné reálné hladině, zejména pak v Brně. Lépe to je vidět v přepočtu na jednoho obyvatele v tabulce níže. U některých obcí nalezneme v mapě dočasné extrémní hodnoty. Ty jsou často způsobené například investicemi do infrastruktury odpadového hospodářství či uzavřením nových smluv. 

Financování odpadového hospodářství je významně ovlivněno smlouvou mezi obcí a svozovou společností, která pravidelný odvoz odpadů zajišťuje. Momentálně neexistuje do úrovně jednotlivých obcí ucelený přehled o konkrétních společnostech, zároveň ne každá společnost publikuje, ve kterých obcích služby provozuje. Díky vlastnímu šetření a datům společnosti SAKO Brno jsme ale schopni odhadnout, jaké společnosti nejčastěji působí na území Brněnské metropolitní oblasti. Více infografika níže: 

Odpadové hospodářství v obcích Brněnské metropolitní oblasti vykazuje značnou různorodost jak v objemu produkovaného odpadu, tak v míře jeho třídění a finančních nákladech, které jednotlivé samosprávy na tuto agendu vynakládají. Zatímco Brno jakožto jádro regionu dominuje celkovou produkcí komunálních odpadů, menší obce v zázemí často čelí specifickým výzvám v oblasti efektivity svozu, financování služeb nebo dostupnosti potřebné infrastruktury.  

Díky pokračujícímu otevírání dat, jak z hlediska životního prostředí, tak finančního hospodaření obcí, je možné lépe porozumět rozdílům mezi jednotlivými obcemi, identifikovat klíčové faktory ovlivňující produkci i třídění odpadu a podpořit strategické rozhodování na úrovni samospráv. Také s ohledem na zákonné cíle v oblasti třídění je důležité nadále zlepšovat sběr dat, posilovat informovanost obyvatel a podporovat rozvoj udržitelných a efektivních systémů nakládání s odpady. 

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.

Kontaktní údaje

Oddělení řízení ITI a metropolitní spolupráce

Magistrát města Brna
Husova 12, 601 67 Brno
Máte nějaký nápad, jak zlepšit Brněnskou metropolitní oblast?
Nenašli jste, co jste hledali?
Chcete na stáž?
Nastavení cookies Zásady používání souborů cookies