Tramvajová trať do Kampusu

Největší investice do veřejné dopravy v Brně za posledních 20 let 

40 tisíc cestujících – studentů Masarykovy univerzity, pacientů Fakultní nemocnice Brno, pracovníků vědeckých institucí a office parku se denně tísnilo v přeplněných autobusech a trolejbusech, které směřují do kampusu v Bohunicích. Jak ulehčit zatížené části města, jejíž stav byl na hraně únosnosti? Projekt prodloužení tramvajové trati z Osové do Kampusu byl jediným možným řešením.  

Nová trať, která vede i pod zemí, ulehčila, zjednodušila, zrychlila a zefektivnila dopravu. Přímé spojení do centra města bez komplikovaných přestupů a zmařeného času v kolonách zkracuje cestu na hlavní nádraží na čtvrt hodinu. Autobusy směřující do Bohunic a Starého Lískovce už nebývají tak plné a tramvaj zpříjemňuje dopravu i handicapovaným osobám, kteří nemusejí složitě přestupovat. Lidé se dostanou tunelem až k univerzitnímu kampusu a fakultní nemocnici. Díky tomu, že velká část trati vede tunelem v hloubce až devět metrů, se lidé z okolních domů nemusí bát neustálého hluku, který přijíždějící tramvaj vydává.

Konečná zastávka Nemocnice Bohunice, Michal Gregor

Zastávka Západní brána, Michal Gregor

Vjezd do tunelu, Michal Gregor

V Brně se naposled prodlužovala trať v roce 2008 směrem do Technologického parku v Králově poli. Tato investice se nevyrovná svou velikostí a náklady projektu prodloužení tratě do kampusu. Projekt nové trati o délce 912 m byl schválen Řídicím výborem BMO 23. května 2018, výška dotace činí 1,16 miliardy korun. Projekt má značný vliv i na zázemí města Brna, a tudíž celou metropolitní oblast. Regionální autobusové linky jsou ukončené v novém terminálu a cestující tak mohou hned přesednout na tramvaj. Regionální autobusy tak nezajíždějí do ucpaného centra města a zvyšuje se tímto spolehlivost dopravy, protože jak řidiči regionálních linek, tak cestující nemusí trávit svůj čas v zácpách. U nové tramvajové trati je v plánu postavit parkovací dům P+R.

Lokalita se má zároveň více rozvíjet – v plánu je výstavba kliniky gynekologicko-porodnické, která má sloučit dosud všechna oddělená pracoviště Fakultní nemocnice, a nová čtvrť tzv. Západní brána, která nabídne více jak 1000 nových bytů. Součástí tratě je i podzemní stanice, Západní brána, která zajistí dopravní obslužnost nové čtvrti. V říjnu 2019 byl položený základní kámen stavby a první cestující se novou tratí svezli na konci roku 2022.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru