Doprava je téma, které vzbuzuje vášně nejen mezi obyvateli města, ale i u těch, kteří do Brna denně dojíždějí. Brno je přirozeným centrem, kam lidé směřují za prací, studiem i zábavou. Komplikovaná dopravní situace však zatěžuje nejen samotné obyvatele, ale i tisíce dojíždějících. Řešením, jak zlepšit dopravní obslužnost v Brně i celé metropolitní oblasti, je výstavba záchytné infrastruktury v obcích v zázemí Brna. Klíčem je integrovaný přístup, který zahrnuje rozšíření sítě přestupních terminálů a parkovišť Park and Ride (P+R).
Prvním úspěšným příkladem podpořeného projektu byla výstavba přestupního terminálu v Židlochovicích během období 2014–2020. Po 40 letech se do města vrátila železniční doprava, což výrazně zlepšilo možnosti dojíždění do Brna pro místní obyvatele. Nový terminál propojuje železnici s autobusovou, cyklistickou a automobilovou dopravou. Cestující zde mohou zaparkovat auto, uložit kolo do cykloboxů a dále pokračovat vlakem či autobusem. Díky nové trati trvá cesta do centra Brna pouhých 23 minut. Počet pasažérů na trase Židlochovice–Brno vzrostl z 1 200 na více než 1 600 denně, což představuje nárůst o třetinu. Více se o přestupním terminálu dozvíte zde.
Následoval terminál v Kuřimi, který byl slavnostně otevřen v roce 2024. Tento moderní uzel propojuje autobusovou, železniční a cyklistickou dopravu. Rekonstrukce zahrnovala rozšíření počtu nástupišť, jejich zastřešení a vytvoření komfortního zázemí pro cestující. Součástí terminálu je také parkoviště a zařízení pro cyklisty, jako uzamykatelné cykloboxy, servisní stojan a myčka kol.
Podobné integrované řešení vzniká také v Ivančicích. Zatím zde stojí parkoviště P+R a stojany pro jízdní kola, ve druhé etapě projektu pak vznikne moderní terminál pro vlakovou i autobusovou dopravu. Po dokončení prací by se měla zvýšit bezpečnost dopravy a snížit počet aut pendlujících zejména mezi Ivančicemi a Brnem.
Kuřim, Ivančice a Židlochovice představují v rámci Brněnské metropolitní oblasti jedny z důležitých sekundárních center, proto je nutné podporovat výstavbu terminálů právě zde.
Další přestupní terminál vznikl v rámci projektu prodloužení tramvajové tratě do Kampusu v Brně. Regionální autobusové linky končí svou trasu u kampusu, a cestující z okolních obcí tak mohou hned přesednout na tramvaj. Autobusy nezajíždějí do ucpaného centra města, čímž se zvyšuje spolehlivost dopravy, neboť řidiči regionálních linek nemusí spolu s cestujícími trávit svůj čas v zácpách. Více o projektu najdete zde.
Záchytná parkoviště jsou klíčovým prvkem moderní dopravní infrastruktury. Umožňují řidičům zaparkovat auto na okraji města a pokračovat v cestě pohodlnou veřejnou dopravou. V Brněnské metropolitní oblasti se tato parkoviště stala efektivním nástrojem pro regulaci dopravy a prevenci dopravních zácp. Díky podpoře nástroje integrovaných územních investic (ITI) vznikla parkoviště P+R v Tišnově, Sokolnicích-Telnici, Bílovicích nad Svitavou a na brněnské ulici Polní. Do budoucna počítáme s výstavbou parkovišť v jihozápadní části metropolitní oblasti. Zároveň vzniknou dvě záchytná parkoviště v Rosicích a po jednom v Zastávce a Bučovicích. Parkoviště v Rosicích a v Zastávce navazují na posílení vlakových spojů, které umožňuje elektrifikace a zdvoukolejnění trati ze Zastávky do Brna. Kousek od hlavního vlakového nádraží se připravuje stavba parkovacího domu Skořepka, který zvýší kapacitu o cca 230 parkovacích míst a utlumí vjezd vozidel do samotného historického centra.
Do výstavby třech přestupních terminálů a osmi záchytných parkovišť jsme během programových období 2014-2020 a 2021-2027 investovali prostřednictvím nástroje ITI 340 milionů korun. Došlo k navýšení počtu parkovacích míst o 900 pro osobní automobily a o 323 pro jízdní kola. Pouze ucelená a dobře fungující síť přestupních terminálů a parkovišť může zajistit trvalou udržitelnost dopravy v celé metropolitní oblasti.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.