Domů Projekty Doprava Síť terminálů a parkovišť P+R v BMO 

Síť terminálů a parkovišť P+R v BMO 

3 přestupní terminály podpořené skrze ITI
8 záchytných parkovišť financovaných díky ITI
340 mil. Kč dotace z nástroje ITI

Doprava je téma, které vzbuzuje vášně nejen mezi obyvateli města, ale i u těch, kteří do Brna denně dojíždějí. Brno je přirozeným centrem, kam lidé směřují za prací, studiem i zábavou. Komplikovaná dopravní situace však zatěžuje nejen samotné obyvatele, ale i tisíce dojíždějících. Řešením, jak zlepšit dopravní obslužnost v Brně i celé metropolitní oblasti, je výstavba záchytné infrastruktury v obcích v zázemí Brna. Klíčem je integrovaný přístup, který zahrnuje rozšíření sítě přestupních terminálů a parkovišť Park and Ride (P+R).  

Síť přestupních terminálů  

Prvním úspěšným příkladem podpořeného projektu byla výstavba přestupního terminálu v Židlochovicích během období 2014–2020. Po 40 letech se do města vrátila železniční doprava, což výrazně zlepšilo možnosti dojíždění do Brna pro místní obyvatele. Nový terminál propojuje železnici s autobusovou, cyklistickou a automobilovou dopravou. Cestující zde mohou zaparkovat auto, uložit kolo do cykloboxů a dále pokračovat vlakem či autobusem. Díky nové trati trvá cesta do centra Brna pouhých 23 minut. Počet pasažérů na trase Židlochovice–Brno vzrostl z 1 200 na více než 1 600 denně, což představuje nárůst o třetinu. Více se o přestupním terminálu dozvíte zde.

Následoval terminál v Kuřimi, který byl slavnostně otevřen v roce 2024. Tento moderní uzel propojuje autobusovou, železniční a cyklistickou dopravu. Rekonstrukce zahrnovala rozšíření počtu nástupišť, jejich zastřešení a vytvoření komfortního zázemí pro cestující. Součástí terminálu je také parkoviště a zařízení pro cyklisty, jako uzamykatelné cykloboxy, servisní stojan a myčka kol. 

Podobné integrované řešení vzniká také v Ivančicích. Zatím zde stojí parkoviště P+R a stojany pro jízdní kola, ve druhé etapě projektu pak vznikne moderní terminál pro vlakovou i autobusovou dopravu. Po dokončení prací by se měla zvýšit bezpečnost dopravy a snížit počet aut pendlujících zejména mezi Ivančicemi a Brnem.  

Kuřim, Ivančice a Židlochovice představují v rámci Brněnské metropolitní oblasti jedny z důležitých sekundárních center, proto je nutné podporovat výstavbu terminálů právě zde.  

Další přestupní terminál vznikl v rámci projektu prodloužení tramvajové tratě do Kampusu v Brně. Regionální autobusové linky končí svou trasu u kampusu, a cestující z okolních obcí tak mohou hned přesednout na tramvaj. Autobusy nezajíždějí do ucpaného centra města, čímž se zvyšuje spolehlivost dopravy, neboť řidiči regionálních linek nemusí spolu s cestujícími trávit svůj čas v zácpách. Více o projektu najdete zde.

Zaparkuj a jeď dál 

Záchytná parkoviště jsou klíčovým prvkem moderní dopravní infrastruktury. Umožňují řidičům zaparkovat auto na okraji města a pokračovat v cestě pohodlnou veřejnou dopravou. V Brněnské metropolitní oblasti se tato parkoviště stala efektivním nástrojem pro regulaci dopravy a prevenci dopravních zácp. Díky podpoře nástroje integrovaných územních investic (ITI) vznikla parkoviště P+R v Tišnově, Sokolnicích-Telnici, Bílovicích nad Svitavou a na brněnské ulici Polní. Do budoucna počítáme s výstavbou parkovišť v jihozápadní části metropolitní oblasti. Zároveň vzniknou dvě záchytná parkoviště v Rosicích a po jednom v Zastávce a Bučovicích. Parkoviště v Rosicích a v Zastávce navazují na posílení vlakových spojů, které umožňuje elektrifikace a zdvoukolejnění trati ze Zastávky do Brna.Kousek od hlavního vlakového nádraží se připravuje stavba parkovacího domu Skořepka, který zvýší kapacitu o cca 230 parkovacích míst a utlumí vjezd vozidel do samotného historického centra.  

Do výstavby třech přestupních terminálů a osmi záchytných parkovišť jsme během programových období 2014-2020 a 2021-2027 investovali prostřednictvím nástroje ITI 340 milionů korun. Došlo k navýšení počtu parkovacích míst o 900 pro osobní automobily a o 323 pro jízdní kola. Pouze ucelená a dobře fungující síť přestupních terminálů a parkovišť může zajistit trvalou udržitelnost dopravy v celé metropolitní oblasti.  

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.

Kontaktní údaje

Oddělení řízení ITI a metropolitní spolupráce

Magistrát města Brna
Husova 12, 601 67 Brno
Máte nějaký nápad, jak zlepšit Brněnskou metropolitní oblast?
Nenašli jste, co jste hledali?
Chcete na stáž?
Nastavení cookies Zásady používání souborů cookies