Z frekventovaných silnic se cyklisté čím dál víc přesouvají stranou od automobilů. Neustále totiž přibývá cyklostezek určených právě pro ně. Hustá síť cyklostezek vzniká i jihovýchodně a východně od Brna v oblasti Šlapanicka a Pozořicka.
Jízda na kole patří v Brněnské metropolitní oblasti mezi vyhledávané způsoby rekreace a trávení volného času. Stejně tak se jedná o užitečnou alternativu vůči automobilové dopravě při jízdě do práce či do školy nebo za službami, obzvlášť pak v dopravních špičkách. Šlapání do pedálů jednak šetří nervy, které naopak namáhají spěchající řidiči za volantem, jednak produkuje mnohem méně emisí než autodoprava.
Z uvedených důvodů si cyklisté zaslouží vlastní infrastrukturu, neboť na silnicích pro ně není vždy bezpečno. V hustém dopravním provozu se mohou dostat pod kola aut – ať už vlastní vinou, nebo kvůli nepozornému řidiči motorového vozidla. Přesto bezpečných cyklostezek pořád není dost. Řada cyklistů v Brně a jeho blízkém okolí využívá dvě páteřní trasy podél řek Svitavy a Svratky, pokud se ovšem chtějí vydat jinam, často narazí na chybějící dopravní síť.
Celé sítě cyklostezek se dočkaly obce na Šlapanicku. Jedna taková, jejíž výstavba začala v červenci roku 2019 a skončila v průběhu roku 2020, propojuje obce Telnice, Sokolnice, Kobylnice, Ponětovice a Šlapanice s brněnskou městskou částí Slatina a průmyslovou zónou Černovická terasa. V roce 2021 se zase začalo s budováním stezek mezi Jiříkovicemi a Blažovicemi a mezi Kobylnicemi a Prací. Tato síť cyklostezek má dohromady 11 kilometrů. V roce 2022 začala první etapa výstavby cyklostezek z Brna směrem na východ do Pozořic. Po dokončení první tříkilometrové části se cyklisté pohodlněji svezou z brněnské části Líšeň přes Podolí a Velatice až do Tvarožné. Dosavadní výstavba tras pro cyklisty na Šlapanicku a Pozořicku vyšla na 109,5 milionů korun, z toho 95 milionů byla dotace prostřednictvím nástroje ITI.
S budováním cyklotras se bude pokračovat také v následujících letech. Dobrovolný svazek obcí (DSO) Šlapanicko navazuje v programovém období 2021-2027 na již započaté práce u Pozořic. Druhá etapa povede z Tvarožné přes Sivice a Pozořice až do Kovalovic, třetí etapa pak z Velatic do Mokré–Horákova. DSO připravuje cyklostezku také ze Střelic přes Troubsko a Ostopovice do Starého Lískovce. Všechny plánované projekty budou stát 108 milionů Kč, z toho 77 milionů Kč tvoří dotace.
Kompletní mapu dosud vybudovaných cyklostezek najdete zde: https://mapy.cz/s/mupakabeha
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.