Dost možná ještě dnes zdobí pokoje mnohých domácností výrobky z bučovických Uměleckoprůmyslových (UP) závodů. Zdejší podnik byl dokonce tou vůbec největší nábytkářskou firmou v Československu. Svého rozmachu dosáhl v 70. letech 20. století, kdy se ve velkém stavěla sídliště a jejich obyvatelé hledali zařízení do nových bytů. Podnik taktéž patřil mezi největší zaměstnavatele v regionu.
Postupem času ovšem UP závody čím dál víc narážely na nedostatky centrálně plánovaného hospodářství a limitované možnosti vývozu. A po pádu komunistického režimu se brány podniku definitivně zavřely v roce 1995. Od té doby areál velký přes šest hektarů, což odpovídá zhruba osmi fotbalovým hřištím, chátrá. Nic s tím navzdory vypracovaným plánům neprovedl zkraje 21. století ani soukromý vlastník.
Neutěšenou situaci se tak rozhodlo řešit vedení města Bučovice. Město závody před několika lety koupilo, načež začalo bourat většinu z 20 budov v areálu tak, aby zde mohla vzniknout nová rozvojová lokalita. Demolice nepotkala pouze ceněnou Druckerovu vilu z konce 19. století. Zbytek továrny ustoupí moderním bytovým domům a přilehlým veřejným prostranstvím. Širší centrum města tak už nebudou hyzdit zchátralé haly, místo nich se v blízkosti vlakového nádraží i bučovického zámku rozrostou možnosti bydlení, práce i trávení volného času.
Nástroj integrovaných územních investic (ITI) podporuje dva záměry, které jsou součástí celkové revitalizace UP závodů. První z nich rozvíjí modrozelenou infrastrukturu v území. Díky němu vzniknou v areálu veřejná prostranství s chodníky, náměstím, stromy a zelení. Výraznou obměnou projde také koryto a břehy protékající řeky Litavy. Postaví se zde protipovodňová ochrana a celé nábřeží se zároveň změní na travnatou lokalitu s pěšinami, lavičkami či dětskými hřišti. Záměr klade důraz na zadržování dešťové vody (například díky vodopropustné dlažbě), která se následně využije k zavlažování zeleně. Park se stane příjemným veřejným prostorem pro obyvatele plánovaných 55 rodinných a šesti bytových domů.
Druhý záměr, jenž navazuje na rozvoj modrozelené infrastruktury, rozšíří možnosti parkování v přilehlé Nádražní ulici. Počítá se v něm s vybudováním parkovacích míst pro auta, ale také pro kola či koloběžky. Parkoviště typu P+R (park and ride) a B+R (bike and ride) má za cíl motivovat veřejnost k používání veřejné hromadné dopravy, která je na rozdíl od automobilů šetrnější k životnímu prostředí. Zejména do Brna pak z Bučovic jezdí mnoho lidí každý den pracovat, přičemž přímé vlakové spojení je kolikrát rychlejší než cestování autem, neboť silnice a dálnice jsou ve špičkách často přetížené. K dalšímu zatraktivnění železniční dopravy přispěje i plánovaná rekonstrukce a elektrizace trati včetně nádraží v Bučovicích, která proběhne v následujících letech pod taktovkou Správy železnic.
Záměr rozvoje modrozelené infrastruktury vyjde na 150 milionů korun, dotace z nástroje ITI pokryje z této cifry téměř 70 milionů korun. Parkování v Nádražní ulici pak bude stát 50 milionů korun, přičemž z evropské úrovně poputuje na projekt 23 milionů. Podle harmonogramu by celá revitalizace závodů měla být hotova v roce 2028.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.