Dosud končí tramvajová trať vedoucí do Bystrce v zastávce Ečerova. Již brzy ale povede o téměř jeden a půl kilometru dál. Tím uspokojí potřeby stovek obyvatel ze sídliště Kamechy, kteří denně cestují z okraje Brna do jeho centra.
U dynamicky se rozvíjejících lokalit se často opakuje tentýž problém: chabé dopravní napojení. To se buduje teprve ex post, kdy už je ale území zastavené domy, mezi nimiž není jednoduché zajistit potřebnou obslužnost. Než se celá potíž vyřeší, obvykle to nějakou dobu trvá. Obyvatelé lokality mezitím raději využívají automobily, v nichž ale pravděpodobně stejně skončí v koloně. A životnímu prostředí tím taky moc neprospívají. Ti, kteří zase cestují hromadnou dopravou, nasedají do autobusů, které jsou ovšem pomalejší, ne příliš ekologické a taky kapacitně menší než tramvaje.
Dosavadní příklady postupně vedou k ponaučení. Například před bohunickým univerzitním kampusem již nyní funguje tramvajová zastávka Západní brána. Kolem ní zatím ještě nic nestojí, v budoucnu se ale plánuje velká výstavba. Až se s ní započne, nebude již třeba krkolomně řešit napojení na hromadnou dopravu. Pořád ale i v Brně existují lokality, v nichž navzdory značné hustotě obyvatel chybí lepší dopravní spojení.
Tento problém se týká i sídliště Kamechy na hranici městských částí Bystrc a Žebětín. Jde o oblast na okraji Brna, jejíž obyvatelé musí během cesty tramvají z centra města přesedat na autobus, což není komfortní. Pohodlí i ušetřený čas jim však zajistí prodloužení tramvajové trati do Bystrce o 1 400 metrů. Na novém úseku vzniknou tři zastávky i 320 metrů dlouhý tunel, díky němuž nebude hluk z provozu obtěžovat obyvatele bydlící poblíž.
Po prodloužení tratě bude tato lokalita obsloužena primárně tramvajovými linkami 1 a 3, které nabídnou dostatečnou kapacitu a krátký interval bez nutnosti přestupu. Linka 1 bude jezdit ve stávajícím intervalu, linka 3 bude i nadále končit na Rakovecké, přičemž na Kamechy zajede zhruba polovina spojů. Cestující, kteří jsou nyní zvyklí přestupovat, tak ušetří při cestě pět až osm minut. Dojde tím ke zrychlení dopravy a podpoře udržitelné mobility, přičemž lze očekávat nasazení nových, modernějších souprav.
Počet obyvatel Kamech se za několik málo let prudce navýšil. Zatímco v roce 2011 zde žilo 500 obyvatel, během následujících deseti let se toto číslo více než zosminásobilo a přesáhlo počet 4 200 obyvatel. S tím souvisí taky rapidní nárůst bytových domů. Více lidí žijících v lokalitě však znamená větší nápor nejen na dopravní obslužnost, ale též na dostupnost dalších služeb. Prostředky z nástroje ITI zde již podpořily například výstavbu šestitřídní mateřské školy.
V prosinci 2024 byl vybrán zhotovitel projektu, kterým je koncorsium společností TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel. Výstavba tratě začala v únoru 2025, přičemž první cestující se zde mají svézt v prosinci 2027. Celý projekt vyjde na 2,5 miliardy korun – tuto sumu částečně pokryje dotace z nástroje ITI, a to cifrou 1,8 miliardy korun. Jde tak o jeden z největších dopravních projektů v historii brněnské MHD. V rámci projektu se bude klást pozornost i na ochranu přírody a životního prostředí. Všechny stromy, které bude nutné kvůli stavbě pokácet, nahradí nová zeleň. Město plánuje vysadit přes 800 stromů a více než 3 500 keřů.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.