Hned 11 základních škol v Brněnské metropolitní oblasti se rozšíří o moderní odborné učebny. Nové třídy zkvalitní vzdělávání dětí, těžit z nich však budou i učitelé.
Už je to 250 let, co královna Marie Terezie zavedla povinnou školní docházku. Od té doby se výuka za školními lavicemi pochopitelně proměnila. A je logické, že i dnes vzdělávání reaguje na změny ve světě, aktuální trendy a potřeby. Zatímco některé obory ztrácejí na významu, jiné se naopak rozvíjí, a pokud nejsou důležité dnes, tak jistě v blízké budoucnosti budou. Některé předměty navíc vyžadují vzdělávání ve specializovaných učebnách, v nichž žáci naučenou teorii mohou převést do praxe. Takové místnosti vznikají pro výuku přírodovědných, technických či řemeslných oborů, k nimž se postupem času přidaly též cizí jazyky, informatika nebo robotika.
V mnoha školách ovšem odborné učebny zcela chybí anebo jsou zastaralé. Někde dokonce zmizely poté, co se z nich kvůli zvyšujícímu se počtu žáků musely stát klasické neboli kmenové třídy. Tento problém neřeší jen Brno, ale i okolní obce a města, do nichž se stěhují mladé rodiny. Náporu čelí školy také po příchodu uprchlíků před válečným konfliktem na Ukrajině.
Bez odborných učeben se však vzdělávání stává méně praktickým. Žáci pak mají při hledání navazujícího studia omezenější možnosti, čímž se snižuje jejich šance najít dobré zaměstnání. Proto je pro Brněnskou metropolitní oblast klíčové rozšiřování nejen odborných učeben, ale též přilehlých kabinetů pro učitele v základních školách. Vedle již zmíněných dopadů na vzdělávání se díky jednotlivým projektům vylepší spolupráce mezi školami, k tomu budou jednotlivé obce, v nichž školy sídlí, zase o něco atraktivnější pro stávající i nové obyvatele a jejich školou povinné děti.
Z 11 základních škol, kde vybudování odborných učeben bylo podpořeno nástrojem integrovaných územních investic (ITI) je hotovo již v Základní škole Sirotkova v brněnských Žabovřeskách. Nová čtyřpodlažní budova nahradila kotelnu, která teď sídlí v suterénu. Ve zbývajících třech patrech se vyučuje přírodopis, chemie nebo robotika. Ve třídách nechybí mikroskopy, lupy, terárium se zvířaty, interaktivní tabule nebo počítače, v nichž žáci naprogramují robota, kterého pak postaví ze stavebnice a vyzkouší, zda funguje.
O nové prostory se rozšiřuje taky ZŠ Gajdošova v brněnské městské části Židenice. V první etapě v období 2014-2020 vzniklo pět nových odborných učeben (zeměpis, fyzika, přírodopis a dvě jazykové učebny). V další etapě v programovém období 2021-2027 pak vzniknou dvě učebny s počítači, 3D tiskárnami a pomůckami pro virtuální realitu nebo robotiku. Hotovo by mělo být před zahájením školního roku 2025/26.
Na nedostatek kapacit reagují též školy jihozápadně od Brna. V Rosicích museli kvůli růstu počtu žáků zrušit rovnou šest odborných učeben. Na tento problém zareagovalo město revitalizací někdejšího odborného učiliště v ulici Na Vyhlídce, v němž se již brzy otevře pět učeben pro matematiku, polytechniku, informatiku, cizí jazyky a poznávání člověka a přírody. V Ivančicích zase budou mít dvě počítačové třídy, jednu přírodovědnou a jednu pro výuku cizích jazyků. K tomu se zde učitelé mohou těšit na tři odborné kabinety. Základní škola v Ostopovicích již nebude mít jednu, nýbrž další čtyři odborné učebny určené pro přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky a práci s digitálními technologiemi. A základní škola v Zastávce se zase rozroste o šest odborných učeben pro výuku informatiky a anglického jazyka, kabinet informatiky a serverovnu.
Podobně to vypadá i v dalších obcích a městech. Základní škola Jungmannova v Kuřimi se rozhodla pro nástavbu dvou pater s osmi odbornými učebnami. V Sokolnicích mají zatím jen počítačovou učebnu, tu ovšem brzy doplní místnosti pro výuku cizích jazyků, matematiky a přírodopisu. Přes 130 let stará budova školy v Pohořelicích se zase rozroste o přístavbu s šesti odbornými učebnami – především pro žáky prvního stupně – a dvěma kabinety. A v Pozořicích vznikne pět nových tříd (informatiky, přírodovědy a cizích jazyků) a dva kabinety k tomu.
Rozpočty jednotlivých projektů se pohybují v desítkách milionů korun. Dotace z nástroje integrovaných územních investic je zpravidla pokrývají minimálně z poloviny. Celková částka podpory ITI činí zhruba 360 milionů korun.
V předcházejícím období 2014-2020 jsme podpořili výstavbu odborných učeben ve 34 základních školách v hodnotě 280 milionů korun. Mezi ně patří například učebny kyberbezpečnosti v Junior centru excellence na Střední škole informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.