Když dosavadní řešení nefunguje, musí přijít změna. A když je změn více, je nejlepší spojit je dohromady. Přesně to se podařilo v oblasti tzv. nové čtvrti Trnitá. V jednu chvíli zde proběhla výstavba tramvajové trati na ulici Plotní, rekonstrukce autobusového nádraží Zvonařka a výměna parovodního potrubí za horkovodní.
Autobusové nádraží Zvonařka v Brně bylo postaveno v 70. letech minulého století. Denně odbaví kolem tisícovky autobusů a více než 25 tisíc cestujících. S takovým vytížením se ale před 50 lety nepočítalo a terminál postupně přestal vyhovovat standardům cestování pro 21. století. Situaci komplikovala taky špatná průjezdnost přilehlých ulic Plotní a Dornych. Problém měli jak řidiči a řidičky mířící z centra Brna na jih, tak i ti, kteří jezdili po kolmo vedoucím velkém městském okruhu. Toutéž křižovatkou vedla i tramvajová trať, která ovšem neobsluhovala přímo dopravní terminál, a tak se na Zvonařku dostávali cestující nadchodem. A pokud pronikneme pod povrch, musíme vzpomenout i zastaralé parovody, které se zde nacházely.
Všechny tři problémy si vzalo na starost integrované řešení Brno – nová čtvrť Trnitá. Tramvajová trať se z ulice Dornych přesunula do ulice Plotní, kde vznikly zastávky Autobusové nádraží a Železniční. Nyní tramvaj umožňuje cestujícím lepší přístup na nádraží a vytváří základní předpoklady pro další rozvoj oblasti. Přesunutím trati se na ulici Dornych uvolnil prostor pro vznik čtyřproudé silnice, která lépe zvládá nápor aut z centra Brna na jih. Křižovatka ulic Dornych a Zvonařka je tak po přestavbě a odstranění tramvajové smyčky přehlednější.
Rekonstrukci autobusového nádraží Zvonařka vítají nejen místní, ale i cestující z různých koutů Evropy, kteří se tu denně pohybují. Přestavba se zaměřila hlavně na modernizaci nástupišť a zastřešení areálu. Zvonařka je nyní přehlednější, světlejší a působí dojmem sjednoceného estetického prostoru. Na místě vznikla také nová záchytná parkoviště P + R, místa pro rychlé zastavení Kiss and Ride (K + R) a desítky stojanů na kola.
Rozkopání ulic Dornych a Plotní se rovněž stalo výzvou pro brněnské teplárny. Předtím, než se ulice zalily asfaltem, zde totiž došlo k výměně starého parovodního potrubí za horkovodní. Konec parovodů začal v Brně v roce 2010. Postupně je nahrazují moderní a ekologické horkovody, které zajišťují stabilní cenu tepla, jeho úsporu až o 15 procent a menší produkci emisí oxidu uhličitého.
Integrované dopravní řešení Brno – nová čtvrť Trnitá je efektivní nejen z hlediska provedení, ale i tím, že spojuje více prospěšných cílů. Projekty zlepšují podmínky pro využívání veřejné hromadné dopravy, kterou propojují s dalšími druhy cestování. V plánu je navíc přesunutí hlavního vlakového nádraží do stejné oblasti, takže ve výsledku dojde k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti, která posílí konkurenceschopnost celé Brněnské metropolitní oblasti. Další plusové body si integrované řešení může přičíst za přispění k lepší kvalitě ovzduší a zvýšení účinnosti zásobování teplem díky výměně podzemního potrubí.
Provázat tři projekty, navíc od různých žadatelů (např. Dopravní podnik města Brna, Teplárny Brno, ČSAD Brno) a u třech různých operačních programů, nebylo jednoduché. S pomocí nástroje ITI se však všechny akce podařilo časově i věcně sladit, a tak cestující od roku 2021 využívají rekonstruované nádraží i novou tramvajovou trať. Realizace celého integrovaného řešení stála 468 milionů korun, dotace z nástroje ITI byla 335 milionů.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.