Domů Projekty Doprava Dopravní řešení v lokalitě Trnitá 

Dopravní řešení v lokalitě Trnitá 

3 propojené projekty
1,4 km nové trati
336 mil. Kč dotace z nástroje ITI

Když dosavadní řešení nefunguje, musí přijít změna. A když je změn více, je nejlepší spojit je dohromady. Přesně to se podařilo v oblasti tzv. nové čtvrti Trnitá. V jednu chvíli zde proběhla výstavba tramvajové trati na ulici Plotní, rekonstrukce autobusového nádraží Zvonařka a výměna parovodního potrubí za horkovodní. 

Autobusové nádraží Zvonařka v Brně bylo postaveno v 70. letech minulého století. Denně odbaví kolem tisícovky autobusů a více než 25 tisíc cestujících. S takovým vytížením se ale před 50 lety nepočítalo a terminál postupně přestal vyhovovat standardům cestování pro 21. století. Situaci komplikovala taky špatná průjezdnost přilehlých ulic Plotní a Dornych. Problém měli jak řidiči a řidičky mířící z centra Brna na jih, tak i ti, kteří jezdili po kolmo vedoucím velkém městském okruhu. Toutéž křižovatkou vedla i tramvajová trať, která ovšem neobsluhovala přímo dopravní terminál, a tak se na Zvonařku dostávali cestující nadchodem. A pokud pronikneme pod povrch, musíme vzpomenout i zastaralé parovody, které se zde nacházely. 

Všechny tři problémy si vzalo na starost integrované řešení Brno – nová čtvrť Trnitá. Tramvajová trať se z ulice Dornych přesunula do ulice Plotní, kde vznikly zastávky Autobusové nádraží a Železniční. Nyní tramvaj umožňuje cestujícím lepší přístup na nádraží a vytváří základní předpoklady pro další rozvoj oblasti. Přesunutím trati se na ulici Dornych uvolnil prostor pro vznik čtyřproudé silnice, která lépe zvládá nápor aut z centra Brna na jih. Křižovatka ulic Dornych a Zvonařka je tak po přestavbě a odstranění tramvajové smyčky přehlednější. 

Rekonstrukci autobusového nádraží Zvonařka vítají nejen místní, ale i cestující z různých koutů Evropy, kteří se tu denně pohybují. Přestavba se zaměřila hlavně na modernizaci nástupišť a zastřešení areálu. Zvonařka je nyní přehlednější, světlejší a působí dojmem sjednoceného estetického prostoru. Na místě vznikla také nová záchytná parkoviště P + R, místa pro rychlé zastavení Kiss and Ride (K + R) a desítky stojanů na kola. 

Rozkopání ulic Dornych a Plotní se rovněž stalo výzvou pro brněnské teplárny. Předtím, než se ulice zalily asfaltem, zde totiž došlo k výměně starého parovodního potrubí za horkovodní. Konec parovodů začal v Brně v roce 2010. Postupně je nahrazují moderní a ekologické horkovody, které zajišťují stabilní cenu tepla, jeho úsporu až o 15 procent a menší produkci emisí oxidu uhličitého. 

Integrované dopravní řešení Brno – nová čtvrť Trnitá je efektivní nejen z hlediska provedení, ale i tím, že spojuje více prospěšných cílů. Projekty zlepšují podmínky pro využívání veřejné hromadné dopravy, kterou propojují s dalšími druhy cestování. V plánu je navíc přesunutí hlavního vlakového nádraží do stejné oblasti, takže ve výsledku dojde k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti, která posílí konkurenceschopnost celé Brněnské metropolitní oblasti. Další plusové body si integrované řešení může přičíst za přispění k lepší kvalitě ovzduší a zvýšení účinnosti zásobování teplem díky výměně podzemního potrubí. 

Provázat tři projekty, navíc od různých žadatelů (např. Dopravní podnik města Brna, Teplárny Brno, ČSAD Brno) a u třech různých operačních programů, nebylo jednoduché. S pomocí nástroje ITI se však všechny akce podařilo časově i věcně sladit, a tak cestující od roku 2021 využívají rekonstruované nádraží i novou tramvajovou trať. Realizace celého integrovaného řešení stála 468 milionů korun, dotace z nástroje ITI byla 335 milionů.  

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.

Kontaktní údaje

Oddělení řízení ITI a metropolitní spolupráce

Magistrát města Brna
Husova 12, 601 67 Brno
Máte nějaký nápad, jak zlepšit Brněnskou metropolitní oblast?
Nenašli jste, co jste hledali?
Chcete na stáž?
Nastavení cookies Zásady používání souborů cookies