V BMO existuje řada lokalit, které v současnosti nemají žádné využití, za pár let by se ale některé z nich mohly výrazně proměnit. Jejich rozvoj zajišťuje především komplexní přístup k řešení daných území.
Volná a nezastavěná, případně zastavěná, ale nevyužitá lokalita ve velkém městě nebo v jeho zázemí je často považována za ideální místo pro rozvoj, a to nejen bydlení, ale třeba i podnikatelských aktivit. Ve skutečnosti však její vhodnost závisí na mnoha dalších faktorech. Důležité je zajistit zde adekvátní dopravní obslužnost a nabídnout dostatek veřejných služeb. Lidé se tak snadno a rychle dostanou do práce a školy či mohou cestovat za kulturou anebo sportem a mají také dobrý přístup k základním službám, jako je maloobchod, vzdělávání či volnočasové vyžití. Jen ty rozvojové lokality, které mají zmíněné faktory zajištěné, přispějí k dalšímu vyváženému rozmachu celé metropolitní oblasti.
Pokud se rozvoj neřeší komplexně, brzo se dostaví dobře známé negativní důsledky suburbanizace. Pomocí nástroje ITI jsme schopni jednak tyto důsledky zpětně zmírňovat, jednak podpořit budoucí projekty, které už na začátku zajistí, aby rozvojová lokalita nic nepostrádala. Financujeme například výstavbu cyklostezek, přestupních terminálů, veřejných prostranství, škol anebo parkovacích domů a tento soubor projektů provážeme v rámci dané lokality. Díky tomuto přístupu se postaví vše, co daná lokalita potřebuje, a za poměrně krátkou dobu. Zároveň tak postupně naplňujeme vizi naší strategie, která si klade za cíl podporovat rozvoj nejen Brna, ale i dalších sekundárních center v BMO.
Takto komplexně se promění například území poblíž vlakového nádraží v Bučovicích. V tamních Uměleckoprůmyslových závodech se kdysi vyráběl nábytek, pak se ovšem z podniku stal nevyužívaný a chátrající brownfield. Zbořené tovární budovy nahradí moderní bydlení a kvalitní veřejná prostranství se zelení. Nové rodinné a bytové domy doplní víceúčelové sportoviště, dětské hřiště a park. Chybět nebudou ani prvky modro-zelené infrastruktury myslící na životní prostředí, kam spadá také revitalizace řeky Litavy, kolem níž povede cyklostezka. Obyvatelé lokality ocení blízkost železniční stanice s přímým spojením do Brna i výhled na přilehlý zámek. Široká veřejnost zase využije parkoviště typu P+R pro auta i B+R (bike and ride) pro jízdní kola.
Na sever od Brna v Kuřimi vzniká zcela nová čtvrť, po jejímž dokončení se počet obyvatel města zvýší o třetinu. V lokalitě Záhoří vznikne tisíc bytů a bezmála tři stovky rodinných domů. Celá výstavba propojí Kuřim s místní částí Podlesí, kterou dosud od města oddělují pole a vytížená silnice směrem na Svitavy. Nová čtvrť nicméně nenabídne pouze bydlení. Její součástí budou také mateřská, základní a střední škola. Samozřejmostí jsou dostatečné kapacity pro parkování, rekreační zóny, parky, modro-zelená infrastruktura a využití chytrých technologií. Na výstavbě čtvrti se současně podílí soukromý i veřejný sektor.
V Brně se zaměřujeme mimo jiné na tyto rozvojové lokality:
Chytrá čtvrť Špitálka – areál někdejších tepláren se stane první brněnskou chytrou čtvrtí.
Nová Zbrojovka – v bývalém průmyslovém areálu vzniká nová čtvrť pro 20 tisíc lidí.
Nová čtvrť Trnitá – srdcem území bude široký bulvár od nového nádraží po centrum města.
Technologický park Brno – lokalita se rozšíří o bydlení, kanceláře, parkoviště i sportoviště.
Rozvojová lokalita Přízřenice – novou čtvrť propojí s městem tramvajová či trolejbusová trať.
Zaregistrujte svou e-mailovou adresu k pravidelnému odběru aktuálních informací z Brněnské metropolitní oblasti.